Większość kobiet po urodzeniu dziecka chciałaby szybko schudnąć i powrócić do dawnej wagi. Dla niektórych kobiet nie stanowi to dużego problemu, lecz niestety nie zawsze tak jest. Jeśli Ciebie również dotyczy problem nadwagi po ciąży, to podpowiadamy jakich zasad żywieniowych warto przestrzegać aby szybko schudnąć.

Okres ciąży, choć to piękny czas w życiu każdej kobiety, to niestety bardzo często pozostawia po sobie dodatkowe kilogramy. Z tego powodu mnóstwo młodych mam niedługo po urodzeniu dziecka zaczyna zastanawiać się nad tym jak szybko schudnąć i nieco zredukować wagę.

Pamiętaj jednak, aby nie zaczynać odchudzania zbyt szybko po porodzie, ponieważ może to negatywnie odbić się na Twoim zdrowiu. Jeśli karmisz piersią to również nie powinnaś śpieszyć się z odchudzaniem. Moment rozpoczęcia odchudzania zawsze warto skonsultować z zaufanym lekarzem. Jednak gdy nie będzie już żadnych przeszkód, to czas poczynić starania w celu odzyskania dawnej sylwetki.

Nie wycieńczające diety ani nawet regularne ćwiczenia, a nawyki żywieniowe są czynnikiem, który w największym stopniu decyduje o skuteczności odchudzania. Istnieje wiele konkretnych wskazówek pomagających szybko schudnąć, my jednak nie będziemy szczegółowo ich wszystkich analizować, a skupimy się na kilku najważniejszych zasadach zdrowego odżywiania. Poznaj 10 nawyków żywieniowych, które pomogą Ci szybko schudnąć, ale także zapewnią prawidłową równowagę organizmu.

1. Regularność posiłków

Spożywając posiłki systematycznie, co 3-4 godziny, organizm stale otrzymuje zestaw składników odżywczych, dzięki czemu ma dostatecznie dużo czasu, aby je przetworzyć na energię i jednocześnie nie zgłodnieć. Zbyt krótkie przerwy, np. zaledwie jedna godzina przerwy pomiędzy posiłkami, sprawiają, że w niewielkim odstępie czasowym organizm otrzymuje zbyt wiele kalorii, przez co nie jest w stanie ich przetrawić i w rezultacie odkłada je w postaci tkanki tłuszczowej. Z kolei zbyt długie przerwy, trwające np. 5-6 godzin, prowadzą do zaburzenia metabolizmu (organizm zmniejsza tempo przemiany materii), co negatywnie wpływa na sylwetkę i odchudzanie.

2. Liczba posiłków

Wbrew przekonaniu wielu osób, odchudzanie nie polega na głodzeniu organizmu i dostarczaniu mu jak najmniejszej liczby kalorii, lecz przede wszystkim na utrzymywaniu zbilansowanej diety i regularnych posiłkach. Ich liczba powinna utrzymać się w zakresie od 4 do 6 dziennie w zależności od indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego. Posiłki powinny być na tyle duże, żeby zaspokoiły głód na 3-4 godziny i na tyle małe, aby się nie przejadać.

3. Obfite śniadanie, lekka kolacja

Spożywanie obfitych śniadań, bogatych w składniki odżywcze, gwarantuje odpowiednią dawkę energii na cały dzień, pozwala zachować skupienie w trakcie pracy i utrzymać siły witalne przez długi czas. Tymczasem brak pierwszego posiłku zaburza metabolizm organizmu i powoduje osłabienie. Spadający w takiej sytuacji poziom glukozy we krwi, może prowadzić do złego samopoczucia i problemów z koncentracją w ciągu dnia. Mitem jest przekonanie, że rezygnacja z kolacji to dobry krok w stronę smukłej sylwetki. To błąd – kolację należy zjeść, aby utrzymać właściwy metabolizm organizmu i dostarczyć mu porcję niezbędnych składników odżywczych, ale powinna być ona raczej lekka i składać się głównie z warzyw, chudego mięsa czy jaj.

4. Świeże warzywa i owoce – podstawa jadłospisu

Duża zawartość błonnika, bogactwo witamin i mikroelementów, niskokaloryczność, właściwości przyspieszające metabolizm – to wszystko powoduje, że warzywa powinny się znaleźć w każdym, a przynajmniej w większości posiłków. Sałata, papryka, rośliny strączkowe, cebula – niemal wszystkie warzywa są zdrowe i pożywne oraz znakomicie sprawdzają się podczas odchudzania.
Nieco inaczej sprawa ma się z owocami, bo choć generalnie zaleca się kilka sztuk dziennie, to jeśli chce się szybko schudnąć nie należy z nimi przesadzać. Owoce zawierają bowiem cukier prosty w postaci fruktozy, w związku z czym w trakcie odchudzania nie powinno się ich spożywać w godzinach wieczornych. Szczególnie śniadanie warto wzbogacić o owoce. Trzeba jeść owoce także w trakcie odchudzania, ponieważ są one doskonałym źródłem wielu witamin, ale należy jednocześnie mieć świadomość, że nie są one tak niskokaloryczne jak większość warzyw.

 

 

 

 

 

 

 

 


5. Różnorodność i zbilansowanie posiłków

Celem zdrowego odżywiania powinno być dostarczenie organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych w prawidłowych ilościach i proporcjach. To wymaga różnicowania posiłków, np. sięgania po różne odmiany warzyw i owoców, ryżu (poza białym, który nie jest zdrowy ani dietetyczny), mięsa czy pieczywa pełnoziarnistego najlepiej wybierać ciemne pieczywo żytnie, koniecznie trzeba unikać natomiast białego pieczywa. Bazowanie wyłącznie na jednym bądź kilku źródłach białka, węglowodanów czy tłuszczu jest błędnym nawykiem żywieniowym, którego należy się wystrzegać.

6. Jak najmniej wysokoprzetworzonych produktów

Koniec z gotowymi zupami w proszku, daniami instant, fast foodami czy słonymi przekąskami! Jeśli chcesz wypracować zdrowe nawyki żywieniowe i na stałe zmienić swoją sylwetkę, zrezygnuj z wysokoprzetworzonych produktów. Zawartość szkodliwych, utwardzonych tłuszczów i najgorszej odmiany cukru, jaką jest sacharoza, decyduje o bardzo dużej kaloryczności wysokoprzetworzonych produktów.

7. Woda zamiast słodkich i gazowanych napojów

Dorosły człowiek powinien spożywać ok. 2,5 l wody dziennie, aby zrekompensować ubytki płynów, do których dochodzi w trakcie wydalania, pocenia się i oddychania. Kategorycznie złym wyborem są jednak wszelkiego rodzaju słodzone napoje, jak np. cola czy soki, również te dla dzieci, ponieważ zawierają duże ilości cukru. Jeśli chcesz szybko schudnąć, to zwykła woda mineralna lub źródlana będzie najlepszym wyborem.

8. Mało soli

Zgodnie z zaleceniami, dorosły człowiek powinien spożywać nie więcej niż 5 g soli dziennie. Tymczasem przeciętny Polak przekracza ten limit aż dwukrotnie! Jest się czym martwić, ponieważ sól w nadmiarze szkodzi nie tylko sylwetce, ale również całemu organizmowi. Doprowadzając do retencji wody, niszcząc nerki i podwyższając ciśnienie, sól psuje zdrowie i bynajmniej nie idzie w parze z odchudzaniem. Zamiast soli lepiej stosować naturalne zioła i przyprawy, które korzystnie wpływają na przemianę materii.

9. Stop produktom z białej mąki pszennej

Jasne pieczywo, dania z mąki pszennej i biały makaron stanowią podstawę diety sporego grona Polaków. Niestety, nie przekłada się to dobrze na zdrowie ani sylwetkę, ponieważ produkty wykonane z białej mąki pszennej są pozbawione praktycznie jakichkolwiek wartości odżywczych. Zawierają głównie „puste” kalorie, są mało sycące i zalegają w żołądku, przez co stanowią obciążenie dla organizmu, który nie radzi sobie z trawieniem białej, pszennej mąki. Dlatego należy je zamienić na produkty pełnoziarniste, najlepiej z mąki żytniej.

10. Koniec ze słodyczami (niestety)

Nie od dziś wiadomo, że słodycze tuczą i są niezdrowe dla organizmu. Nie trzeba tego tłumaczyć, warto natomiast zastanowić się, dlaczego pomimo tej świadomości wciąż dajemy się skusić ciastku, czekoladzie czy tortowi. Słodycze powodują nie tylko nadwagę i otyłość, ale także np. próchnicę czy choroby serca. Chcąc szybko schudnąć, zdecydowanie warto zrezygnować z tej słodkiej przyjemności.