Magnez w ciąży – czy i dlaczego warto go brać?

magnez-w-ciazy-brzuch

Magnez, pierwiastek zwany „królem życia” bierze udział w połowie z 600 procesów biochemicznych, które przebiegają w naszym organizmie.

Aktywnie uczestniczy w budowie kory mózgowej podczas rozwoju płodu, dlatego nie powinno go zabraknąć szczególnie w diecie  kobiety w ciąży. Magnez w ciąży przetwarza białko, cukry i tłuszcze, reguluje ciepłotę ciała, zmniejsza skurcze mięśni, zapobiega powstawaniu kamieni żółciowych i chroni nasz organizm przed zatruciami, m.in. zmniejsza toksyczność ołowiu i pomaga pozbyć się go z organizmu.

Jednak – jak wyjaśnia doc. Ewa Gulczyńska z łódzkiego Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki (ICZMP) – szczególny wzrost zapotrzebowania na magnez następuje u kobiet w ciąży, kiedy powstają nowe tkanki łożyska i płodu.

„Niedobory tego pierwiastka sprzyjają przedwczesnym porodom lub rodzeniu się dzieci o zbyt małej masie ciała. Wyższe stężenie magnezu we krwi pępowinowej ma wpływ na poprawę wyników leczenia w przypadku porodu przedwczesnego lub komplikacji porodowych. Pojawiają się także doniesienia, że niedobory magnezu stwierdzane u kobiety ciężarnej i noworodka mogą mieć znaczenie także w późniejszym życiu i korelować z występowaniem Zespołu Nagłej Śmierci Łóżeczkowej” – informuje doc. Gulczyńska.

Tadeusz Wojtaszek z prezydium Polskiego Towarzystwa Magnezologicznego im. prof. Juliana Aleksandrowicza (PTM) wyjaśnia, że dziennie potrzeba nam przeciętnie około 300 mg magnezu, ale u kobiet w ciąży zapotrzebowanie zwiększa się o co najmniej 50 proc. – do 450 mg.

Magnez można znaleźć m.in.: w kaszach gruboziarnistych, roślinach strączkowych, warzywach liściastych, orzechach, bananach, kakao i czekoladzie.

Zapewnienie wystarczającej dziennej dawki magnezu wyłącznie z naturalnym pożywieniem jest jednak dosyć trudne. Skażenie środowiska naturalnego, stosowanie nawozów sztucznych i występowanie kwaśnych deszczy wypłukuje pierwiastek z gleby. Jednocześnie powoduje jego niedobór w warzywach.

„Do deficytu magnezu w organizmie prowadzą też długotrwałe reakcje stresowe, nadużywanie kawy, alkoholu oraz spożywanie w dużych ilościach substancji chemicznych stosowanych w technologii żywności, takich jak glutaminian i aspartam. Jego niedobór jest również rezultatem niewłaściwego odżywiania, kuracji odchudzających, zażywania niektórych leków np. środków przeczyszczających, odwadniających, uspakajających, leków antykoncepcyjnych, antybiotyków” – wyjaśnia doc. Gulczyńska.

Jak podaje Gulczyńska, ze wstępnych wyników badań prowadzonych w ICZMP wynika, że w różnych regionach Polski niedobory magnezu dotyczą od 10 – 90 proc. pacjentek ciężarnych. Najwięcej kobiet z niedoborem magnezu w czasie ciąży mieszka w regionach uprzemysłowionych Polski z rozwiniętym przemysłem ciężkim (górnictwo, hutnictwo, przemysł chemiczny).

Jak zaznacza Wojtaszek – w ramach prowadzonej przez PTM kampanii „Woda dla zdrowia matki i przyszłego pokolenia” – dobrym źródłem magnezu, wapnia, sodu i jodu mogą być wody mineralne.

„Trzeba szukać takiej wody, która ma jak najwięcej magnezu, bo z wodą nie można go przedawkować” – wyjaśnia Wojtaszek. Przytacza również słowa francuskiego badacza magnezu prof. Jeana Durlacha z książki „Magnez w praktyce klinicznej”, że magnez zawarty w wodzie jest wchłaniany przez człowieka szybciej i szerzej niż reszta magnezu znajdującego się w pożywieniu.

Jego zdaniem warto sięgać również po wody zawierające wapń. „Jest nie tylko podstawowym budulcem układu kostnego, którego przyrost w okresie płodowym jest imponujący, ale także uczestniczy w przekazywaniu impulsów bioelektrycznych w procesie budowy całego organizmu dziecka. Jego niedobór powoduje osteoporozę, która ujawnia się w późniejszym wieku i krzywicę, którą widać o wiele wcześniej u dzieci” – podaje Wojtaszek.

Prof. Zofia Zachwieja z Komitetu Żywienia Człowieka Polskiej Akademii Nauk, podkreśla, że przyswajalność wapnia z wody jest bardzo duża i dlatego jest to szczególnie ważne dla kobiet, które nie lubią lub nie mogą pić mleka.

Wody mineralne zawierają również sód i jod. Pierwszy z nich reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową i wraz z potasem tworzy tzw. pompę sodowo-potasową, która dostarcza składniki odżywcze do poszczególnych komórek. Z kolei jod bierze udział w produkcji hormonów tarczycy, a te regulują metabolizm, pracę układu nerwowego i mięśniowego, krążenie krwi, a przede wszystkim wzrost i dojrzewanie najmłodszego pokolenia.

Woda tak samo jak pożywienie powinna nam dostarczać cennych składników odżywczych. Jak zauważyła prof. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska z Akademii Medycznej w Warszawie, powinniśmy wycisnąć z niej, co się da, przede wszystkim wapń, magnez i jod. Badania amerykańskie dowiodły, że kobiety, które piją dużo wody bogatej w minerały, czyli wodę mineralną, nie mają problemów z utrzymaniem prawidłowego poziomu tych pierwiastków w organizmie.

PAP – Nauka w Polsce, Ewelina Krajczyńska

Katarzyna Pawłowska

Pomysłodawca portalu, szczęśliwa mama, zapraszam też na pozostałe moje strony: www.babymama.pl oraz www.blog.babymama.pl

7 komentarzy

  • Odpowiedz Marzec 25, 2015

    Anka

    Ja w ciąży stosowałam tactimag skurcz. Polecił mi lekarz prowadzacy przekonując, że nie tylko magnez jest wazny ale i potas, żeby wyrównać poziom elektrolitów

  • Odpowiedz Marzec 25, 2015

    Anka

    Ja w ciąży brałam tactimag skurcz, polecił mi lekarz prowadzący przekonując, że nie tylko magnez jest ważny, ale i potas dla równowagi elektrolitów.

  • Odpowiedz Październik 11, 2013

    Gość

    Ja stosuję Chelato Magnez Medica, jest to magnez dobrze przyswajalny firmy, która jako nie liczna kłądzie dużo na jakość i cenę. Kupię w aptece internetowej doz.pl tam jest najtaniej i odbieram we własnej aptece aby nie płącić za ksozty przesyłki. Polecam gdyż pewny i sprawdzony dla mam

  • Odpowiedz Czerwiec 30, 2013

    Gość

    Moja koleżanka tak miała ale czasem tak bywa tez musisz poobserwować swój organizm jak się zachowuje

  • Odpowiedz Czerwiec 14, 2013

    Gość

    a czy miałyście kiedyś tak ze trzeba było zmienić suplement?

  • Odpowiedz Czerwiec 14, 2013

    Gość

    bardzo dobry suplement sama go tez stosuje, zalecenie od lekarza

  • Odpowiedz Maj 4, 2013

    Gość

    i własnie dlatego ja biorę suplementy diety (witaminy) ladee vit tam jest dokładny skład i nie muszę sie martwić czy mam go za mało czy nie a potwierdzają to moje wyniki i jestem spokojniejsza