Kobieta spodziewająca się dziecka powinna zwrócić uwagę na to co je. Przecież jesteśmy tym, co jemy, a tym samym dieta może znacząco wpłynąć na zdrowie oczekiwanego dziecka. Co jednak z mitami powtarzanymi od pokoleń.

Mit nr 1 – Musisz teraz jeść za dwoje

Na pewno jeść dla dwojga, ale nie za dwoje. Zapotrzebowanie na ilość kalorii w ciąży owszem rośnie, ale bardzo nieznacznie. Dlatego należy zwrócić uwagę na to, co się je i nie zwiększać ilości jedzenia. nadmierne objadanie się w ciąży może prowadzić np. do cukrzycy ciążowej.

Mit nr 2 – W ciąży konieczna jest sumplementacja

I tak, i nie. W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Jednak ślepe łykanie pierwszych, lepszych sumplementów z reklam telewizyjnych. Warto zadbać o zbilansowaną dietę, a ewentualne niedobory suplementować w porozumieniu z lekarzem prowadzącym ciążę.

Mit nr 3 – Dieta wegetariańska w ciąży jest nieodpowiednia

To zdecydowanie mit. Zbilansowana dieta warzywna oraz regularne badania pod okiem lekarza prowadzącego na pewno nie zaszkodzą przyszłej mamie, ani jej dziecku.

Mit nr 4 – Jesteś w ciąży – jedz ryby

I tak, i nie. faktem jest, że ryby są najlepszym i bezpiecznym źródłem kwasu DHA. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że zanieczyszczenia środowiska mogą prowadzić do skażenia niektórych gatunków ryb toksynami i metalami ciężkimi. Alternatywą dla ryb są algi morskie z rodzaju schizochytrium.

Mit nr 5 – Pij dużo mleka

Kobiecie w ciąży potrzeba wapnia, jednak jego źródłem może być także np. ser, jogurt i migdały.

Mit nr 6 – Koniecznie dużo wątróbki

Wątróbka przez lata była zalecana ciężarnym jako bogate źródło kwasu foliowego. Jednak nowsze badania donoszą, że wątróbka może odkłądać toksyny, a także zbyt wysoki poziom witaminy A może zwiększać ryzyko powstania nieprawidłowości płodu.

Mit nr 7 – Używaj słodziku zamiast cukru

Zbyt duża ilość cukru w ciąży niesie ze sobą ryzyko powikłań w ciąży, jak np. cukrzyca ciążowa. Nadmierne spożywanie cukru już w okresie płodowym może też kształtować przyszłe złe nawyki żywieniowe oczekiwanego dziecka. Jednak zalecanie słodziku zamiast cukru nie jest dobrym rozwiązaniem. Są badania, które potwierdzają wysoką szkodliwość regularnego spożywania słodziku takiego jak np. aspartam. Zdrową alternatywą dla cukru mogą być np. stewia lub ksylitol.