Godnym polecenia sportem dla przyszłych mam jest pływanie oraz gimnastyka w wodzie. Środowisko wodne i odpowiedni dobór ćwiczeń sprawiają, że jest to wyjątkowo korzystna forma ruchu.

Ćwiczenia w wodzie wpływają korzystnie na kręgosłup, mięśnie kończyn górnych i dolnych, pracę serca oraz cały organizm.

Zajęcia to układy ćwiczeń:

  • wzmacniających mięśnie tułowia – brzucha i kręgosłupa
  • wzmacniających kończyny dolne oraz poprawiających ruchomość i elastyczność stawów biodrowych
  • ramion i przedramion – wzmacniających mięśnie piersiowe i poprawiających kształt piersi
  • poszczególnych części ciała poprawiających ich ukrwienie co zapobiega tworzeniu się obrzęków i żylaków

Woda odciąża kręgosłup i zmniejsza nacisk na stawy, wykonywanie ćwiczeń jest więc mniej forsowne niż „na lądzie”. Ćwiczenia w wodzie sprawiają dużą przyjemność, ponieważ woda chłodzi i sprawia, że czujesz się dużo lżejsza. Pozwala ona wzmocnić mięśnie i zwiększyć wytrzymałość organizmu bez nadmiernego wysiłku i obciążania stawów. Dodatkowym atutem tych zajęć jest towarzysząca im muzyka. To wszystko sprawia, że nasze zajęcia dają ci dobre samopoczucie i utrzymują cały twój organizm w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej.

Pamiętaj!

  • Ruch i aktywność fizyczna nie tylko nie szkodzą Tobie ani dziecku, lecz wręcz przeciwnie są bardzo korzystne
  • Dzięki ćwiczeniom fizycznym lepiej zniesiesz dolegliwości ciąży takie jak: zwiększenie wagi ciała, bóle krzyża czy ryzyko wystąpienia żylaków
  • Aktywność fizyczna pomaga przezwyciężyć zmęczenie i stanowi składową prawidłowego stylu życia
  • Ćwiczenia stymulują przysadkę do wytwarzania endorfin czyli tzw. „hormonu szczęścia”, odpowiadającego za dobre samopoczucie. Pomaga to zapanować nad emocjami podczas gwałtownych wahań nastroju

Nie zapomnij!

  • Przed rozpoczęciem ćwiczeń konieczna jest konsultacja lekarska (zaświadczenie) w celu wykluczenia ewentualnych przeciwwskazań
  • Intensywność ćwiczeń – zgodna z własnymi możliwościami
  • Tętno nie powinno przekraczać 140 uderzeń na minutę
  • Wsłuchaj się w swoje ciało i przestań ćwiczyć, gdy poczujesz się zmęczona

Przerwij natychmiast ćwiczenie jeśli zauważysz u siebie następujące objawy:

  • przyspieszone bicie serca
  • zawroty głowy
  • słabość
  • ból miednicy
  • skurcz
  • krwawienie
  • krótki oddech

Powiadom o tym natychmiast terapeutę prowadzącego ćwiczenia, a po ćwiczeniach lekarza

Nie ćwicz jeśli:

  • twój lekarz odradza ci ćwiczenia
  • odczuwasz bóle brzucha lub okolicy krzyżowej
  • jesteś chora