Bóle głowy, zmęczenie, senność, wzmożona ochota na słodycze, rosnąca masa ciała – to tylko niektóre z objawów mogących oznaczać Insulinooporność – czyli obniżoną wrażliwość organizmu na działanie insuliny. Zaburzenie to może prowadzić do cukrzycy typu 2 i innych chorób. Premiera książki Insulinooporność autorstwa dietetyczki Hanny Stolińskiej- Fiedorowicz już 17 października 2018!

Szacuje się, że na insulinooporność cierpi 10 mln ludzi, wyprzedza ona cukrzycę o kilka lat, warto więc sprawdzić, czym dokładnie jest, jak ją zdiagnozować lub wykluczyć.

Insulinooporność nie jest łatwa do rozpoznania (…) Ale walka z nią jest bardzo ważna i możliwa do wygrania. Insulinooporność to proces odwracalny! Warto jednak cofnąć się o krok do tyłu i zadbać o prewencję pierwotną, czyli o prawidłową dietę i regularną aktywność fizyczną.

Insulinooporność jest procesem złożonym. Autorka książki Insulinooporność w przystępny sposób dostarcza niezbędnej wiedzy, pomagającej lepiej poznać i zrozumieć chorobę. Dzięki temu znacznie łatwiej przyjąć nam zmiany, jakie koniecznie trzeba zastosować w stylu życia i sposobie żywienia, żeby wrócić do równowagi. Dowiadujemy się w niej także jakie czynniki sprzyjają rozwojowi choroby, np. środowiskowe (alkohol, papierosy, stres) i genetyczne.

Hanna Stolińska-Fiedorowicz w sposób kompleksowy omawia diagnostykę insulinooporności. Jej najnowsza książka wzbogacona jest rysunkami i tabelami. Z punktu widzenia dietetyki omawia sposób leczenia insulinoporności i co ważne zmiany nastawienia i jakości życia pacjenta – zaniedbana insulinooporność niesie za sobą konsekwencje związane zarówno ze zdrowiem fizycznym, jak i psychicznym – jakością życia. Strach, poczucie bezradności, stres a nawet depresja.

Dla opornych: autorka wymienia najczęstsze problemy insulinooporoności i sposoby ich przezwyciężania. Jak zmienić styl życia, gdy nie mamy czasu na gotowanie zdrowych posiłków? Co zrobić, jeśli nie potrafimy zrezygnować ze słodyczy? Autorka proponuje zdrowe kompromisy i rozwiązania na te i inne problemy.

Po najważniejszych zaleceniach dietetycznych w książce znajdziemy aż 140 przepisów na dania zdrowe, pyszne i sprzyjające zwalczeniu insulinooporności. Przepisy podane w formie menu na poszczególne dni i pory jedzenia: śniadania, obiady, podwieczorki i kolacje. W książce znajdziemy także propozycje zdrowych deserów, takich jak pudding z chia, mango i granatem. Ponadto przepisy na pyszne kotleciki z indyka i cukinii, pasztet z amarantusa i pieczonych warzyw, ponadto przepisy na zupy, burgery, dipy i wiele innych.

Książka Insulinooporność to doskonała propozycja zarówno do czytania, jak i gotowania. Wiedza i rozwiązania zaproponowane przez autorkę niosą rozwój, poprawę jakości życia i różnorodność. Bez poczucia, że coś tracimy.

Hanna Stolińska-Fiedorowicz

Dietetyk kliniczny. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w Instytucie Żywności i Żywienia. Prowadzi szkolenia żywieniowe dla dzieci i dorosłych.