Stopy nie mają lekko w czasie ciąży. A dodatkowe kilogramy przyszłej mamy na pewno nie są ich sprzymierzeńcem. Jak dbać o stopy w ciąży?

Oto porady naszych ekspertów!

Odpowiednie obuwie to podstawa

Właściwie dobrane buty to klucz do sukcesu w pielęgnacji stóp i ogólnym zdrowiu nóg. Na najbliższe 9 miesięcy zapomnij o szpilkach. Teraz liczy się komfort, bezpieczeństwo i Wasze zdrowie, dlatego wybieraj „stabilne obuwie” – takie, w których stopa jest dobrze podparta, obcas jest szeroki i niezbyt wysoki ( maksymalnie 5 cm). Ważne jest także i to, aby buty były wykonane z naturalnych materiałów. Dzięki temu mniejsze jest ryzyko powstania wilgoci w bucie, zmniejsza się także prawdopodobieństwo wystąpienia otarć i potencjalnych infekcji. Pamiętaj też, że ciąża oznacza ryzyko powstania obrzęków. Może zatem warto wziąć pod uwagę zakup obuwia o numer większego?

Właściwa pielęgnacja

Regularne stosowanie kremów nawilżających do stóp po każdej kąpieli, wmasowywanie produktów o właściwościach chłodzących i zmniejszających obrzęk (jeśli dokucza Ci opuchlizna) oraz moczenie nóg w misce z letnią wodą – oto zabiegi, które pozwolą przyszłej mamie właściwie zadbać o stopy i przyniosą rzeczywistą ulgę w walce z ciążowymi dolegliwościami. Twoimi sprzymierzeńcami w walce o piękne stopy są także peelingi gruboziarniste lub specjalne preparaty złuszczające. Zabiegi usuwania zrogowaciałego naskórka, wykonywane raz w tygodniu ( bez użycia tarki, pumeksu czy omegi!) nadadzą Twoim stopom pięknego wyglądu. Zawsze pamiętaj o dokładnym osuszaniu stóp po wyjściu z wody. Zmniejszasz tym samym ryzyko otarcia, podrażnienia, infekcji i właściwie dbasz o higienę stóp!

Zabiegi dodatkowe

Masaż dla poprawienia krążenia? Pedicure raz w tygodniu? Stosowanie odpowiedniego kremu pielęgnacyjnego? Dlaczego nie! Wszystkie zabiegi, które pozwolą na poprawę kondycji psychicznej i fizycznej przyszłej mamy są wskazaniem do ich stosowania!

Czas relaksu

Nic tak dobrze nie działa na stopy jak … odpoczynek. Ważne jednak, aby relaksować się w odpowiedniej pozycji – najlepiej z nogami uniesionymi do góry. Idealna dla przyszłym mam jest też pozycja na boku. Ogranicza się wówczas ryzyko nacisku macicy na żyłę główną dolą i tym samym istotnie zmniejsza się prawdopodobieństwo wystąpienia opuchlizny stóp. Relaksując się, dbaj także o to, aby nie krzyżować ani nie podkurczać nóg. Taki odpoczynek na pewni Ci się opłaci.