Na pytania, jak odpowiednio odżywiać włosy, odpowiada dietetyk, Anna Radowicka (d. Jelonek).

Dlaczego w dzisiejszych czasach oprócz zbilansowanej diety potrzebna jest suplementacja?

Wiele naukowych źródeł wskazuje dziś na fakt, że organizm nie jest w stanie metabolizować odpowiedniej ilości  witamin oraz składników mineralnych, przyjmowanych z pożywieniem. Wiąże się to z genami, czyli uwarunkowaniami do lepszej lub gorszej ich przyswajalności. W takiej sytuacji pomimo optymalnie zbilansowanej diety, często nie ma możliwości zadbania o dostarczenie konkretnej, odpowiedniej ilości witamin. Jeśli  jest ich w naszej diecie zbyt mało, warto zastanowić się nad suplementacją.

Co wspólnego z kondycją włosów ma dieta uboga w składniki odżywcze?

Niewłaściwie zbilansowana, uboga w witaminy i składniki mineralne dieta ma ogromny wpływ na kondycję włosów. Zwłaszcza na ich łamliwość i wypadanie. Warto przyjrzeć się naszym zwyczajom żywieniowym z ostatnich 3 miesięcy i zastanowić się, czy spożywamy odpowiednie produkty. Szczególnie ważne są te bogate w witaminy z grupy B, A, C i H oraz minerały m.in. żelazo i cynk. Mają one istotne znaczenie dla włosów. Znajdziemy je m.in. w wielu cytrusach, ziemniakach, natce pietruszki, kaszach oraz mięsie, rybach, ostrygach, orzechach, pestkach słonecznika czy wątróbce.

Każda z tych witamin pełni znaczącą rolę w odżywieniu włosa. Witaminy A, C i E to silne przeciwutleniacze, które mają za zadanie niszczyć wolne rodniki (zanieczyszczone środowisko, przetworzona żywność, używki) negatywnie wpływające na komórki ciała, w tym cebulki włosów. Z kolei witaminy z grupy B, biorą udział w procesie wzrostu włosów (witamina B5 odpowiada za ich regenerację a witamina B12 zapobiega wypadaniu).
W przypadku diety niskokalorycznej, np. 1000 kcal na dobę, może dojść do zmniejszonej podaży białka. Wiąże się to z zatrzymaniem metabolizmu aminokwasów oraz podziałów komórkowych w mieszku włosowym. Wskutek czego włosy są łamliwe, suche i wypadają.

Dlaczego połączenie biotyny, l-cystyny, cynku oraz selenu jest optymalne dla dobrej kondycji włosów?

L-cystyna to aminokwas, który pełni szereg istotnych funkcji w naszym organizmie. Stanowi naturalną ochronę przed toksycznym działaniem alkoholu, papierosów i metali ciężkich, jest niezbędna do syntezy białek osocza oraz kreatyny, uczestniczy w syntezie glukagonu i insuliny, a ponadto ma bardzo silne właściwości przeciwutleniające. W okresie jesienno-zimowym zaobserwować można spadek odporności wynikający m.in. z niedoboru l-cystyny. Najbardziej zauważalnymi zmianami w wyglądzie zewnętrznym są m.in. rogowacenia i inne zmiany skórne, kruchość włosów, łamliwość paznokci, rozdwajanie paznokci i końcówek włosów.

Cynk jest pierwiastkiem pełniącym w ludzkim organizmie różnorodne role. Poczynając od warunkowania prawidłowego wzrostu i rozwoju, poprzez wpływ na czynność́ układu odpornościowego czy umożliwianie odbierania bodźców słuchowych i smakowych, kończąc zaś na modulacji procesów uczenia się i zapamiętywania. Współtworzy białka keratynowe budujące włosy i paznokcie. Jako ważny pierwiastek w diecie wpływa na kondycję włosów, a jego niedobór sprawia, że nasze włosy stają się cienkie, rzadkie i zaczynają wypadać.

Selen to pierwiastek śladowy, którego niskie stężenie wiąże się z upośledzeniem odporności organizmu oraz zaburzeniami nastroju. Ponadto, selen bierze udział w metabolizmie hormonów tarczycy, a jego niedobór może prowadzić do zaburzeń czynności tarczycy. W wielu krajach europejskich zawartość selenu w środowisku jest niedostateczna. Przekłada się to także na dietę, przez co pokrycie dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek w wielu przypadkach jest niewystarczające.

Połączenie biotyny, l-cystyny, cynku oraz selenu to zestaw, który ma istotny wpływ na stan naszych włosów i paznokci, a czasem trudno go zbilansować w diecie, czego objawem jest zły stan włosów i paznokci. Wtedy warto przemyśleć suplementację tych składników.

Co to jest biotyna i jaka jest jej rola w preparatach poprawiających kondycję włosów?

Biotyna (witamina H) pełni rolę przenośnika dwutlenku węgla w rożnych procesach przemiany materii. Wytwarzana jest przez bakterie żyjące w przewodzie pokarmowym. Bierze udział w metabolizmie białek i tłuszczów, uczestniczy w syntezie kwasów tłuszczowych, jak też przy wchłanianiu witaminy C. Wpływa na właściwe funkcjonowanie skóry oraz włosów, zapobiega siwieniu włosów oraz łysieniu.

Biotyna to ważny i potrzebny składnik w preparatach do włosów. Przede wszystkim wpływa na powstawanie keratyny, czyli GŁÓWNEGO SKŁADNIKA włosa co wiąże się z tym, że są one mniej narażone na wypadanie. Do składników aktywnych hamujących wypadanie należą także m.in. cynk, witaminy z grupy B, aminokwasy (np. arginina, ornityna, cytrulina, metionina, cysteina).

Źródłami biotyny są drożdże, jaja, orzechy ziemne, mleko, czekolada, ryby czy wątroba. Występuje w produktach spożywczych w stanie wolnym oraz w formie związanej z białkiem. W postaci wolnej znajduje się̨ w mleku i przetworach mlecznych oraz warzywach, w formie związanej – w mięsie i przetworach mięsnych. Biotin_foto-small