Twoja ukochana kobieta nagle oświadczyła Ci, że jest w ciąży. A ty, drogi przyszły tato, prawdopodobnie jesteś równie przerażony, co szczęśliwy. Jak opiekować się kobietą w ciąży? Przeczytaj nasze praktyczne porady.

Ratunku! Ciąża!

Pamiętaj jednak, że przyszła mama jest również pełna obaw. Wiele mam już od pierwszych chwil ciąży wpada w panikę. Wciąż zadają sobie pytanie czy poradzą sobie w nowej roli. To w dużej mierze od Ciebie zależy jej dobre samopoczucie podczas następnych miesięcy. Bo przecież powinieneś troszczyć się o dwie najbliższe Ci osoby.

Pierwsze trymestr ciąży, to tzw. okres krytyczny. Wtedy tworzą się i zaczynają kształtować wszystkie organy małego człowieka. Ciąża jeszcze nie jest widoczna, ale w zachowaniu Twojej ukochanej kobiety mogą zajść widoczne zmiany. Ciągła senność, zmęczenie, nerwowość, płaczliwość i huśtawki nastrojów to wynik działania ciążowych hormonów. Kobieta potrzebuje wówczas więcej, niż zwykle troski i uwagi. Czasem wystarczy zmęczoną i zestresowaną przyszłą mamę przytulić, powiedzieć jej miłe słowo, kupić kwiatek czy drobny prezent. Kobiety doceniają drobiazgi. Dlatego zrób jej relaksującą kąpiel, zaparz dobrej herbaty, włącz płytę z ulubioną muzyką czy zabierz do kina.

Aktywność w ciąży

Przede wszystkim pamiętaj, że ciąża to nie choroba. Jeżeli lekarz nie widzi przeciwwskazań, nie trzeba wcale leżeć przez 9 miesięcy w łóżku. Oczywiście zabronione są sporty ekstremalne czy jazda konna, ale z pewnością spokojny spacer wpłynie pozytywnie na zdrowie i nastrój przyszłej mamy. Wiele ośrodków sportowych proponuje też specjalne zajęcia sportowe dla kobiet w ciąży. Jeżeli kobieta czuje się dobrze, pozwól jej na aktywność. Zawsze jednak trzeba to skonsultować z lekarzem-ginekologiem.

Zdrowe jedzenie

Zadbaj o to, żeby przyszła mama zdrowo się odżywiała. Nie znaczy to, że powinna jeść za dwóch! Powinna jeść mało i często. Najważniejsza jest jednak jakość produktów. Pełnowartościowego białka dostarczą chude mięso, nabiał, ryby, jaja i rośliny strączkowe. Złożone węglowodany znajdziesz w kaszach i makaronach, najlepiej z razowej mąki. Bardzo ważne dla rozwoju układu nerwowego maluszka jest spożywanie wystarczającej ilości Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych. Świetnym źródłem NNKT są ryby morskie, orzechy, pestki dyni, słonecznika i siemię lniane. Pamiętaj, że ciąża to dla dziecka krytyczny moment rozwoju. Dlatego tak ważne jest prawidłowa, zbalansowana dieta. Ciąża to świetny pretekst do zmiany nawyków żywieniowych dla całej rodziny. Na pewno zaprocentuje to w przyszłości zdrowie nie tylko twoim i przyszłej mamy, ale przede wszystkim waszego maleństwa.

Opowieści kombatanckie

Porodowe historie rodem z horroru krążą też często na forach internetowych. Zdezorientowana młoda mama może też wyszukiwać w Internecie informacje o rozmaitych chorobach i patologiach. Internet jest cennym źródłem wiedzy. Jednak wiele w nim informacji nieprawdziwych czy wyolbrzymionych.

Postaraj się często rozmawiać z żoną czy partnerką o czekających was wyzwaniach. Przede wszystkim poświęcaj jej dużo ciepła i uwagi. Bo przez 9 miesięcy ciąży potrzebuje ich przecież za dwoje.