Odczuwasz różne dolegliwości wynikające z tego, że nosisz już sporego malucha. Pocieszenie przynosi myśl, że koniec jest tuż-tuż. To doskonały czas, by zająć się kompletowaniem wyprawki dla dziecka.

Jak rozwija się maluszek?

Około 32 tygodnia u chłopców jądra zstępują do moszny. Oczy dziecka reagują na światło. Powieki zaczynają mrugać. Dziecko intensywnie ćwiczy oddychanie, ssanie i połykanie. Jest mu dość ciasno, często przybiera pozycje skuloną ze skrzyżowanymi nóżkami i rączkami. Dziecko powoli przygotowuje się do porodu. Ustawia się najczęściej główką w kierunku kanału rodnego. W 36 tygodniu dziecko ma około 46 cm długości i waży ok. 2200 g.

Jak się czuje przyszła mama?

Maluchowi zaczyna być ciasno w Twoim brzuchu, a Ty z kolei wyrastasz z niektórych ubrań ciążowych. Tak jak na początku ciąży bałaś się porodu, tak teraz zaczynasz marzyć o tym, żeby urodzić. Wytrzymaj jeszcze kilka tygodni, one są naprawdę ważne dla Twojego dziecka. Brzuch dotyka już łuków żebrowych, więc możesz mieć problemy z oddychaniem. Możesz również odczuwać kłucie w żebrach (dziecko prostuje nóżki). Spróbuj zmienić pozycję, może i dziecko ją zmieni. Przyniesie Ci to ulgę. Mogą Cię nękać bóle kręgosłupa, który jest już mocno obciążony. Nie nadwyrężaj go długim staniem. Na taki ból dobre jest ćwiczenie tzw. kocich grzbietów.

Mimo wieczornego zmęczenia trudno Ci zasnąć, z ledwością przekręcasz się z boku na bok. Jest Ci duszno. Liczenie baranów nie pomaga. Na pewno pomoże Ci wieczorny spacer. Ważne jest również, żeby pokój był dobrze wywietrzony. Najlepiej połóż się na lewym boku i włóż poduszkę między nogi

Ósmy miesiąc ciąży niesie właśnie takie doznania i odczucia. Ale nie tylko. W tym czasie zdarzają się również okresy większej niż zwykle aktywności oraz radosnego podniecenia, wynikającego z myśli, że już niedługo zobaczysz się ze swoim maleństwem. Lęk przed porodem jeszcze nie jest tak silny.

USG w ósmym miesiącu ciąży

Badanie pozwoli stwierdzić, jak duże jest dziecko, i ocenić stan oraz położenie łożyska. A ty zobaczysz, jak realny kształt mają twoje marzenia o dziecku. Być może maluch przybrał już pozycję startową do drogi w wielki świat. Lekarz, oglądając jego ułożenie i wielkość, może zacząć przewidywać przebieg porodu.

Badania, które powinnaś wykonać w 8 miesiącu ciąży:

  • Przeciwciała anty Rh
  • Ocena wydzieliny pochwowej
  • Morfologia krwi
  • Badanie moczu
  • Przeciwciała toksoplazmozy IgG IgM
  • Badanie ginekologiczne przez pochwę
  • Masa ciała
  • Badanie czynności serca płodu
  • Badanie położnicze zewnętrzne
  • Ocena wymiarów miednicy
  • Ocena ruchliwości płodu przez ciężarną
  • Badanie kardiotokograficzne (KTG)

położna

Dobre rady położnej i ginekologa  na ósmy miesiąc

1. zadyszka –  na razie jedynym sposobem na uniknięcie zadyszki jest odpoczynek oraz unikanie forsownych zajęć. Jak najczęściej pozwalaj sobie na lenistwo w pozycji leżącej. Nie leż jednak zbyt długo zupełnie płasko. Jesteś bowiem teraz bardziej podatna na zasłabnięcia.

2. zasłabnięcie –  jeśli czujesz, że za chwilę możesz zasłabnąć, usiądź lub połóż się na boku. Opuść głowę jak najniżej – po chwili poczujesz się lepiej, bo krew dotleni mózg. Gdy to nie pomoże, ściśnij mocno płatki uszu, by poprawić dokrwienie mózgu. Jeżeli często zdarzają ci się zasłabnięcia – zmierz ciśnienie. Gdy okaże się, że jest niskie (poniżej 90/60), raczej nie masz się czym martwić. Wysokie (od 140/90 w górę) ciśnienie może być niebezpieczne dla ciebie i dziecka. Koniecznie skonsultuj się z lekarzem.

3. opuchnięte nogi   aż 75 procent kobiet, które oczekują dziecka pod koniec ciąży narzeka na obrzęki nóg. To efekt wzrostu ilości płynów krążących w organizmie i ich zatrzymywania. Aby złagodzić te dolegliwości: kładź się z nogami uniesionymi wyżej.

4. zgaga – Może nasilić się w trzecim trymestrze, ponieważ powiększająca się macica uciska na żołądek. Dla zmniejszenia zgagi, spożywaj posiłki w niewielkich porcjach i często, aby unikać przeciążenia żołądka. Przed snem wypij szklankę mleka.

5. mrowienie rąk – Dolegliwość ta, choć uciążliwa, nie prowadzi do jakichkolwiek problemów i zazwyczaj znika po porodzie. Można ją złagodzić, układając na czas snu rękę i ramię na poduszce – chodzi o to, żeby ręka była wyżej niż reszta ciała. Jeśli poczujesz mrowienie ręki w ciągu dnia, podnieś ją na chwilę do góry – to pomoże.

6. masuj krocze i ćwicz mięśnie Kegla – te ćwiczenia pomogą chronić krocze przed nacięciem. Masaż powinno się wykonywać codziennie od połowy ciąży, ale jeśli tego wcześniej nie robiłaś, pamiętaj, że w tym przypadku lepiej późno niż wcale. Do masażu używaj olejku migdałowego lub z kiełków pszenicy. Masuje się przez 5 minut dziennie przestrzeń między przedsionkiem pochwy i odbytem, rozciągając ją kciukiem i palcem wskazującym.