W ten sposób powstało nowe życie… Rozpoczyna się piękny okres dla kobiety. Okres oczekiwań i przygotowań.

Jak rozwija się maluszek?

Na tym etapie został połączony materiał genetyczny matki i ojca i wiadomo już jaki kolor oczu czy włosów będzie miał maluszek. Dwudziestego pierwszego dnia od poczęcia zaczyna bić mu serduszko. Jego komórki grupują się. Z tych grup komórek powstaną poszczególne części ciała dziecka.

Jak czuje się przyszła mama?

Kiedy zobaczysz  dwie kreski na teście ciążowym, w twojej głowie pojawią się  różne myśli i pytania. Przede wszystkim,  czy dziecko będzie się zdrowo rozwijać, jakie badania należy wykonać na początku ciąży.  Pierwszy miesiąc ciąży to czas podekscytowania nową sytuacją, ale także strachu. Dociera do kobiety, że będzie matką, że stanie się odpowiedzialna za nowe istnienie. Skrajne uczucia, które teraz odczuwasz, są podsycane przez hormony. Huśtawka hormonalna zwiększy twoją wrażliwość. Będziesz się łatwiej wzruszać,  zaczniesz domagać się czułości. Odczujesz też  większą troskę o najbliższych. Czasami będziesz zagubiona i rozkojarzona – to całkiem naturalne na początku ciąży.

Twój organizm wydziela teraz większe ilości progesteronu – hormonu odpowiedzialnego za podtrzymanie ciąży. Ma on duży wpływ na samopoczucie. Dzięki niemu zmienia się myślenie – praca, obowiązki schodzą na dalszy plan.  Najważniejsze stanie się dla ciebie dobro dziecka. Działanie hormonów spowoduje, że twój organizm zwolni tempo życia.

Pojawiają  się  typowe dla ciąży objawy. Oprócz braku miesiączki, wystąpią liczne  dolegliwości – niektóre z nich szybko ustąpią, inne mogą utrzymywać się przez kilka kolejnych tygodni. Pierwsze tygodnie ciąży to okres, kiedy powstają najważniejsze organy twojego dziecka – mózg, serce, układ pokarmowy. Dlatego powinnaś dbać o swoje zdrowie.

W pierwszym miesiącu ciąży, możesz odczuwać:

  • zmęczenie – nieodpartą chęć wypoczywania i snu. Winne są temu  hormony, jakie organizm otrzymał z chwilą, gdy rozpoczął się rozwój zarodka. To wyraźny sygnał, że teraz, dla zdrowo rozwijającej się ciąży, powinnaś jak najwięcej wypoczywać i prowadzić zdrowy tryb życia.
  • wzrost temperatury – początki ciąży mogą przypominać… nadchodzącą grypę. Temperatura może wzrosnąć do 37,4°C, a ciało będzie obolałe. Jest to całkiem  naturalne – tak właśnie organizm reaguje na początki ciąży. Absolutnie nie przyjmuj żadnych leków. Wypoczywaj i pij dużo wody mineralnej.
  • parcie na pęcherz – to oznaka zmian, jakie zachodzą w macicy. Jej śluzówka staje się bardziej przekrwiona (macica zwiększa swoje dotychczasowe rozmiary). W organizmie wzrasta przepływ płynów ustrojowych – nerki zaczynają intensywniej niż zwykle pracować).
  • większą wrażliwość piersi – za ich tkliwość odpowiadają hormony. Twoje piersi stają się pełniejsze, a otoczka brodawki wyraźnie ciemnieje.
  • nudności – mogą się pojawić, choć wcale nie muszą. Działanie hormonów wyostrza zmysły, które ostrzegają przed trucizną. Pojawia się więc niechęć do mocnych zapachów (poranna kawa przestaje smakować). Najlepiej jest zrezygnować z wszelkich używek i niezdrowej żywności.

Pierwsza wizyta u ginekologa

Powinnaś się na nią zapisać od razu, kiedy dowiesz się, że jesteś w ciąży. Jest ona bardzo  ważna, bo lekarz potwierdzi, że oczekujesz dziecka. Ginekolog  oceni twój stan zdrowia (i ewentualne zagrożenia), zleci wykonanie niezbędnych badań i podpowie, zaleci przyjmowanie kwasu foliowego oraz innych witamin. Czeka cię standardowe badanie ginekologiczne i wywiad: kiedy miałaś ostatnią miesiączkę, czy cierpisz na jakieś choroby i stale przyjmujesz leki, jakie schorzenia występują w twojej rodzinie. Lekarz zmierzy ci ciśnienie, zapyta o twoje samopoczucie,  obliczy spodziewany termin porodu i wypisze skierowanie  na badania (analiza krwi i moczu). Kolejną wizytę odbędziesz za miesiąc.

położnaDobre rady położnej i ginekologa  na pierwszy miesiąc

1. Oszczędzaj się – jesteś teraz odpowiedzialna za swoje dziecko. Zwolnij tempo życia, zrezygnuj z udziału w większych imprezach i wyjazdach. Oszczędzaj się w pracy i wysypiaj – ciąża to wysiłek dla organizmu. Powinnaś dać mu czas na to, by się do niej przystosował.

2. Prawidłowa dieta – odstaw wszelkie używki, słodycze i konserwanty. Przestaw się na domowe jedzenie bogate w warzywa, owoce, ryby morskie, gotowane mięso i przetwory mleczne.

3. Pozytywne myślenie – skup się na drobnych przyjemnościach, odrzucaj złe myśli i zmartwienia. Hormony stresu mają negatywny wpływ na przebieg ciąży. Unikaj nerwowych sytuacji. Teraz potrzebny ci jest spokój  i troska – domagaj opieki bliskich ci osób.