Jeśli przed Tobą poród, niestety  nie  unikniesz bólu porodowego,  jednak możesz go złagodzić różnymi bezpiecznymi sposobami.

Część kobiet twierdzi że ból ten jest do wytrzymania.  Jednak większość kobiet  odbiera go jako ból nie do zniesienia. Sprawdź co możesz zrobić, aby złagodzić ból  na każdym etapie porodu.

1. Masaż krocza

Możesz przygotować okolicę krocza do porodu już czasie ciąży, wykonując odpowiedni masaż. Powinnaś zacząć go robić już w II trymestrze, ale jeśli jesteś w bardziej zaawansowanej ciąży, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby spróbować tej metody. Do masażu użyj oleju naturalnego (z oliwek, migdałów itp.), nanieś do na palec i masuj wejście do pochwy i wargi sromowe od wewnątrz. Wykonuj delikatne ruchy okrężne wokół pochwy. Następnie uciskaj opuszkiem palca dolny brzeg pochwy (w kierunku odbytu) od środka i na zewnątrz, tak długo aż poczujesz pieczenie. Po kilku dniach masuj dwoma palcami, zwiększając liczbę palców do 4. Cztery palce to już 3/4 wielkości głowy dziecka.

2. Właściwe oddychanie

Podczas nasilonego bólu zazwyczaj zatrzymujemy oddech jednak tym samym powodujemy dodatkowe napięcie mięśni. Dlatego bardzo ważne jest prawidłowe oddychanie podczas skurczów. Aby pomóc sobie (ulżyć w bólu) rodząca powinna wykorzystywać przerwy międzyskurczowe na relaks – wolne i głębokie oddychanie.

3. Muzyka pod czas porodu

Weź do szpitala mp3 z ulubioną muzyką. Bez względu na to jaką muzykę lubisz, czy to jest jazz, rock, muzyka klasyczna czy rockl, muzyka pozwoli ci troszkę odsunąć myśli od bolesnych skurczy. Możliwość słuchania ulubionej odprężającej muzyki pomaga się skoncentrować podczas przedłużającego się porodu.

4. Poród w wodzie

Poród w wodzie odbywa się szybciej, jest mniej boleśnie odczuwany przez kobiety i likwiduje napięcie oraz stres, towarzyszący przecież zawsze w takiej sytuacji. Woda łagodzi ból niczym najlepsze środki przeciwbólowe oraz rozluźnia mięśnie – w tym mięśnie krocza. Poród w wodzie przebiega szybciej i porównując do tradycyjnego porodu istnieje mniejsze ryzyko infekcji dróg rodnych.

5. Masaż kręgosłupa

Przyniesie ci ulgę masaż w okolicy dolnego odcinka kręgosłupa. Skurcze porodowe będą mniej bolesne, ponieważ nerwy dochodzące do narządów i mięśni miednicy pochodzą właśnie z części lędźwiowo- krzyżowej kręgosłupa.

6. Okłady
Zrób sobie ciepły lub zimny okład na dole brzucha oraz w okolicach kości krzyżowej. Do robienia ciepłych okładów możesz wykorzystać strumień ciepłej wody, ogrzane kompresy żelowe czy ogrzane ręczniki. Zimny okład możesz zrobić z ochłodzonych okładów żelowych, woreczków z lodem itp.

7. Aparat Tens

Jednym ze sposobów łagodzenia bólu porodowego jest TENS, czyli elektryczna stymulacja nerwów (Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation). Metoda ta jest stosowana od końca lat siedemdziesiątych w Wielkiej Brytanii. Terapia TENS w największym stopniu polega na zasadzie selektywnego pobudzania określonych włókien nerwowych odpowiedzialnych za ból.

Przeczytaj więcej o aparacie TENS – Elle TENS stymulator bólu porodowego