W  wigilijnym menu znajdziesz wiele pysznych potraw, jakby specjalnie przygotowanych dla ciebie i maleństwa.

Przedstawiamy kulinarny przewodnik po świątecznym  jadłospisie. Dzięki niemu, będziesz spokojna o wasze bezpieczeństwo i w dobrym nastroju poddasz się atmosferze świąt. W ciąży trzeba jeść z rozwagą, gdyż wzdęcia i bóle brzucha mogą wywołać wzrost ciśnienia w jamie brzusznej, co skutkuje pogorszeniem samopoczucia.

Zupa grzybowa i barszcz

Wigilia kojarzy się przede wszystkim z czerwonym barszczem. Buraki dostarczą Ci kwasu foliowego i żelaza potrzebnego do tworzenia czerwonych krwinek, a ich brak powoduje anemię. Swój kolor zawdzięczają barwnikom, którym przypisuje się działanie przeciwnowotworowe. Wigilijne zupy są lekkostrawne, gdyż nie gotuje się ich na wywarach mięsnych. Zasada ta nie dotyczy niestety grzybowej. Grzyby są ciężkostrawne i wzdymają.

Pierogi z kapustą

Kapusta jest niskokaloryczna, dostarcza kwasu foliowego, błonnika i witaminy C, ale powoduje wzdęcia. Polecamy raczej pierogi w kaszą gryczaną, która  dostarcza błonnika usprawniającego działanie układu pokarmowego, witamin z grupy B, które biorą udział w uwalnianiu energii z pożywienia, a także magnezu wspomagającego m.in. budowę kości.

Ryby

Na stole wigilijnym nie może zabraknąć ryb. Mięso ryb dostarcza wartościowego, łatwo przyswajalnego białka i witamin (z grupy B oraz A, D, E). Jest bogate w składniki mineralne (fosfor, siarkę, chlor, potas, sód, magnez, wapń i żelazo) oraz mikroelementy (cynk, miedź, mangan i jod). Ryby to przede wszystkim doskonałe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) z grupy omega-3 i omega-6. Najwięcej NNKT zawiera mięso ryb morskich, zwłaszcza gatunków tłustych (łosoś, makrela, śledź, szprot, sardynka).

Lepsze dla ciebie i maluszka są ryby morskie. Polecamy łososia, tuńczyk czy halibut. Ryby morskie są nie tylko bogatsze w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (ważne dla rozwoju oczu i mózgu maleństwa), ale też w jod. Jego niedobór może grozić niedoczynnością tarczycy u dziecka, a w konsekwencji jego słabszym rozwojem umysłowym. Pamiętaj, aby unikać ryby olejowej sprzedawaną w Polsce jako maślaną. W jej tłuszczu znajdują się niebezpieczne woski, których organizm nie może strawić, stąd liczne dolegliwości, np. biegunki, wymioty, bóle głowy.

Pamiętaj, że ryby smażone w panierce to dania ciężkostrawne. Godna polecenia jest natomiast tradycyjna ryba po grecku, przyrządzona z ryby gotowanej, którą przekłada się marchewką, pietruszką, selerem. Ryba po grecku jest  grecku to najlepsza lub mintaja. Upiecz je albo ugotuj, aby była mniej kaloryczne. Dodaj duszone warzywa, które dostarczą witamin i składników mineralnych i dopraw sosem pomidorowym. Pomidory to nie tylko żelazo, magnez, potas i witaminy z grupy B, ale także likopen, który chroni organizm przed chorobami, m.in. układu krążenia.

Śledź to ryba morska, która zawiera jod i nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, ale jednocześnie jest bardzo słony. Jeśli uwielbiasz śledzie, to lepsze będą dla ciebie łagodniejsze – w wersji solonej, z przyprawami (śledź w zalewie octowej nie jest wskazany, gdyż kwas octowy nie jest sprzymierzeńcem czerwonych krwinek). Lepszym pomysłem w ciąży jest skosztowanie ryby  w galarecie, gotowanej  lub duszonej.

Sałatka jarzynowa

Sałatkę jarzynową, najlepiej bez groszku i kukurydzy, najlepiej przypraw  naturalnym jogurtem z odrobiną majonezu.

Mak w ciąży

Kutia i  kluski z makiem – obie potrawy są wysokokaloryczne i ciężkostrawne z powodu zawartości maku. A do tego miód i orzechy, które są silnym alergenem. Kluski z makiem będą lepsza opcją jeśli użyjesz makaronu z razowej mąki zawierającego błonnik i dobre węglowodany.

Świąteczny kompot

W owocach znajdziesz bogactwo witamin i składników mineralnych, tak potrzebnych zimą. Polecamy  pyszny kompot z suszu.  Jest idealny na ciążowe kłopoty, bo zawiera błonnik usprawniający pracę jelit oraz sprzyjający rozwojowi „dobrej flory bakteryjnej”.

Ciasto

Warto pamiętać, że ciasta dostarczają głownie zbędnych kalorii. Unikaj ciężkich ciast z kremami, bakaliami i kakao. Warto powstrzymać się też od jedzenia czekolady i ostrożnie sięgać po orzechy (działają alergizująco). Bezpieczne są natomiast suszone morele i rodzynki.