Powrót do szkoły po wakacjach, bywa trudnym momentem dla każdego dziecka. Po dwóch miesiącach beztroski i zabawy znów trzeba wejść w szkolny rygor, co – zwłaszcza na początku roku szkolnego – jest nie lada wyzwaniem. Zadaniem rodziców w tym okresie jest zapewnienie dziecku optymalnych warunków do zdrowego powrotu do szkoły. Najważniejsza jest, zdecydowanie, odpowiednia dieta – powinna nie tylko dostarczać energii i niezbędnych składników odżywczych na co dzień, ale również zapewnić młodemu organizmowi możliwość prawidłowego rozwoju. Nie można też zapomnieć o tym, aby była smaczna! Wszystkie te cechy bez wątpienia mają bakalie – są zdrowe, aromatyczne, sycące i wspaniale chrupią! Jak można włączyć je w dietę dziecka w okresie szkolnym?

Nowa piramida żywieniowa a bakalie, orzechy i ziarna

Dla każdego rodzica podstawowym „drogowskazem” dotyczącym diety nie tylko dziecka, ale również własnej, powinna być tak zwana piramida żywieniowa, opracowana przez Instytut Żywności i Żywienia. Znajdują się w niej produkty, które powinny znaleźć się w diecie każdego człowieka, a także częstotliwość, z jaką należy je spożywać. Według wspomnianej piramidy, w zdrowej i zbilansowanej diecie powinny znajdować się przede wszystkim świeże warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste i nabiał. Warte odnotowania jest to, że w nowej, zaktualizowanej wersji piramidy żywieniowej znajdują się również orzechy i ziarna. Oznacza to, że należy je włączyć do codziennej diety, bo zawierają dużo błonnika, a także zdrowych tłuszczów.

Dlaczego warto włączyć bakalie do diety dziecka?

Zawartość błonnika w ziarnach i zdrowych tłuszczów w orzechach to nie jedyne powody, dla których warto włączyć bakalie do diety dziecka, zwłaszcza w pierwszych dniach szkoły. Orzechy, bez względu na to, czy laskowe, nerkowce, włoskie, są źródłem witaminy B6. Są nim również nasiona słonecznika. Witamina B6 bierze w procesach metabolicznych, przyczynia się także do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, więc dziecku łatwiej jest się skupić oraz zachować uwagę na lekcjach i przy odrabianiu pracy domowej. Pomaga też w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, a w szkole o przeziębienie lub inną infekcję jest bardzo łatwo. Bardzo ważnym mikroelementem, który można znaleźć w orzechach laskowych jest również wapń. Jego zawartość w produktach, które spożywają dzieci, jest niezwykle istotna, bo wapń jest potrzebny do utrzymania zdrowych zębów i kości. Na tym jednak nie koniec, bo w orzechach i ziarnach można znaleźć także kwas foliowy, który pomaga w produkcji krwi, a także żelazo, które przyczynia się do prawidłowego metabolizmu energetycznego i pomaga w produkcji czerwonych krwinek oraz prawidłowym transporcie tlenu.

Bakalie do szkoły, czyli jak zachęcić dziecko do zdrowego żywienia

Dzieci uwielbiają przekąski – chrupiące czy słodkie – więc z całą pewnością bardzo łatwo będzie je zachęcić do jedzenia bakalii. Zarówno orzechy, jak i suszone owoce (na przykład rodzynki), najlepiej podawać dzieciom na co dzień, jako zdrową przekąskę – sprawdzą się idealnie zamiast chipsów, krakersów czy paluszków. Każde dziecko ma swój ulubiony pojemnik na drugie śniadanie. Najłatwiej jest do jednej przegródki takiego pojemnika włożyć kanapkę z pełnoziarnistego pieczywa z serem, sałatą i pomidorem, a do drugiej – kilka, kilkanaście sztuk orzechów pomieszanych z rodzynkami. Taka przekąska w ciągu dnia na pewno zostanie doceniona przez dziecko za smak i chrupkość, a jednocześnie dostarczy mu energii i niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania mikroelementów. Dzieci, które uwielbiają słodycze, będą z pewnością zachwycone, gdy do drugiego śniadania doda im się batonik zbożowy z dodatkiem orzechów i suszonych owoców – będzie z pewnością lepszy niż baton czekoladowy.

Back to school! – poznaj wyjątkowe właściwości bakalii dzięki infografice

Każdy zainteresowany właściwościami bakalii, zwłaszcza w kontekście powrotu do szkoły i zdrowej diety dziecka, powinien zapoznać się z infografiką dotyczącą orzechów, ziaren i suszonych owoców przygotowaną przez Bakalland: https://bakalland.pl/ciekawostki/zdrowy-powrot-do-szkoly-dieta-dziecka-na-5/. Oprócz informacji o zawartości składników odżywczych, można znaleźć tam również ciekawostki na temat tego, jakie bakalie najlepiej wybrać dla dziecka i jak wpływają one na jego funkcjonowanie i rozwój. Dzięki temu, każdy rodzić będzie mógł powiedzieć, że jest gotowy na powrót do szkoły tak dobrze, jak jego dziecko.