Jesteś w ciąży? Gratulacje! Jeżeli dopiero się starasz i planujesz potomstwo, koniecznie przeczytaj nasz poradnik.

fotokarty

Pierwszy trymestr to okres pomiędzy 1 a 13 tygodniem ciąży. Ten czas jest wyjątkowy dla każdej kobiety. Ciąża nie jest jeszcze widoczna dla innych, ale kobieta czuje się odmieniona i obserwuje w swoim organizmie szereg zmian. Jest to tez okres, kiedy dziecko w łonie matki jest bardzo czułe na wszelkie czynniki zewnętrze. To właśnie w tych pierwszych tygodniach powstają wszystkie układy i narządy wewnętrzne dziecka. W kolejnych miesiącach ulegają one jedynie udoskonaleniu i powiększeniu. Przyszłe mamy powinny być w tym czasie bardzo uważne i świadome. Zobacz jakie badania należy wykonać, jakie suplementy należy przyjmować: https://allegro.pl/strefa/ciazy.

Natłok informacji w sieci spowodował, że wśród pierwszego trymestru narosło wiele mitów. Te najczęściej powtarzane to:

1. Kobieta we wczesnej ciąży nie powinna uprawiać sportu – MIT

Kobiety, które są we wczesnej ciąży, powinny rozważnie podejść do tematu aktywności fizycznej. Jeżeli kobieta przed okresem ciąży była aktywna fizycznie, to zaleca jej się w tym okresie umiarkowaną aktywność. Oznacza to, że powinna ona zamienić treningi wytrzymałościowe na rzecz strechingu czy pilatesu. Jeżeli kobieta nie
ćwiczyła przed ciążą, a obecnie zauważa taką potrzebę, to zaleca jej się długie spacery lub jogę. Polecamy też rady ze strony: https://allegro.pl/strefa/ciazy/1-trymestr

Carriwell

2. Lampka wina nie zaszkodzi – MIT

Kobiety w ciąży mają bezwzględny zakaz spożywania alkoholu w jakiejkolwiek postaci. Alkohol przenika do krwi dziecka i ma wpływ na jego rozwój. Może powodować wady wrodzone, opóźnienia rozwoju, niepełnosprawności, a często również FAS, czyli alkoholowy zespół płodowy.

3. Kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje – MIT

Kobiety w ciąży mają zwiększone zapotrzebowanie kaloryczne, ale nie jest ono aż tak wysokie, by jeść za dwoje. Specjaliści od dietetyki zalecają zastosowanie zasady jedzenia dla dwojga, której podstawą jest dostarczenie  organizmowi wszelkich niezbędnych mikro i makroelementów. Dieta kobiety ciężarnej powinna być urozmaicona i zgodna z zasadami zdrowego żywienia.

4. Kobieta w ciąży nie powinna spożywać mleka i przetworów mlecznych, by nie wywołać alergii u dziecka – MIT

Obecnie brakuje dowodów potwierdzających tę tezę. Rezygnacja z mleka krowiego ma uzasadnienie tylko w przypadku, kiedy przyszła mama cierpi na nietolerancję pokarmową względem tego produktu. Należy jednak pamiętać, że mleko i jego przetwory to źródło witaminy D niezbędnej do prawidłowego rozwoju dziecka.

Ciąża to wyjątkowy okres w życiu każdej kobiety, dlatego nie należy ulegać chwilowym trendom czy nowościom, a do wszelkich informacji pochodzić rozważne i sprawdzać je u lekarza czy innego specjalisty.