Choć pogodzenie opieki nad dziećmi z pracą w domu sprawia nam trudności, izolacja pomogła polskim rodzinom trochę się do siebie zbliżyć. Rodzice dostrzegają jednak, że pandemia negatywnie odbija się na samopoczuciu ich dzieci.

fotokarty

Wpływ izolacji na przyzwyczajenia Polaków w swoim nowym raporcie pt. “Gdy dom jest całym światem: życie Polaków podczas izolacji” zbadała firma wnętrzarska VOX. Autorzy badania sprawdzili m.in. jak konieczność pozostania w domu wpłynęła na relacje dzieci i rodziców.

Jak wynika z raportu, blisko co trzecia osoba uważa, że izolacja pozytywnie wpłynęła na relacje między domownikami. Cieszymy się, że podczas pandemii możemy spędzić z nimi więcej czasu niż do tej pory. Doceniają to zwłaszcza rodzice: wśród nich aż 7 na 10 osób twierdzi, że w ostatnich miesiącach mogło poświęcić więcej uwagi swoim dzieciom.

Zauważalnie zmienił się jednak rytm naszych codziennych obowiązków związanych z opieką nad dziećmi. Dziś wiele osób musi je pogodzić z pracą zdalną. Blisko 60% rodziców przyznaje, że w ostatnich miesiącach ma z tym trudności. Dostrzegamy też negatywny wpływ izolacji na nasze dzieci: 74% rodziców twierdzi, że ich pociechy tęsknią za szkoła i rówieśnikami, a 64% martwi się, że dzieci spędzają za dużo czasu przed ekranem komputera, telefonu czy telewizora.

Carriwell

Ciężko jest mi pogodzić opiekę nad dziećmi, gdzie różnica wieku to 5 lat. Mimo wszystko cieszę się z tego doświadczenia, pewnie nieprędko się coś takiego powtórzy. Widzę dobre strony – pisze jeden z uczestników badania przeprowadzonego przez VOX.

Autorzy raportu sprawdzili również, czy dzieci mają w domach odpowiednie warunki do uczenia się w trybie zdalnym. Blisko 9 na 10 rodziców twierdzi, że ich dzieci mają wszystko, czego potrzeba: zarówno odpowiednie meble, takie jak osobne biurko i krzesło, jak i sprzęt do zdalnych lekcji – komputer stacjonarny lub laptopa. Odpowiedniego wyposażenia brakuje jednak w blisko co siódmym domu.

Psycholog społeczny Konrad Maj, który skomentował wyniki raportu, twierdzi jednak, że oprócz mebli i sprzętu do efektywnej nauki konieczne są również odpowiednie warunki. – W domu sporo jest rozpraszaczy, np. gdy zepsuje się internet lub ktoś tuż obok nas włączy telewizor. To nie są dobre warunki do nauki, tym bardziej, że większość z nas nie jest przyzwyczajona do zdalnej edukacji – mówi Maj.

koronawirus dom

 

koronawirus izolacja