Wzdęcia w ciąży są dolegliwością, która pojawia się już w pierwszych trymestrze ciąży. Ich powodem jest podwyższony poziom progesteronu – hormonu niezbędnego dla prawidłowego przebiegu ciąży. Odpowiada on między innymi za rozluźnienie mięśni gładkich, w tym również tych budujących układ pokarmowy. Prowadzi to do spowolnienia procesów trawiennych, co wiąże się z dłuższym zaleganiem pokarmu w jelitach i jego fermentacją. Dodatkowo w późniejszych okresach ciąży rosnąca macica uciska jelita, również utrudniając prawidłowe trawienie. Powstające w procesie fermentacji gazy odpowiadają za uczucie wzdęcia brzucha, powiększenie jego rozmiarów i wiatry. Jeżeli masz dość ciągłych wzdęć w ciąży koniecznie przeczytaj poniższe wskazówki.

Wzdęcia w ciąży? Zwiększ ilość spożywanych płynów

Aby ułatwić transport pokarmu przez układ trawienny dostarczaj do organizmu odpowiednie ilości płynów. Dzięki temu masy pokarmowe nie będą nadmiernie wysuszone i będą łatwiej przemieszczane w jelitach. Zacznij dzień od szklanki wody i nie zapominaj o płynach w ciągu dnia. Sięgaj po świeżo wyciskane soki, pomogą wyeliminować problem wzdęć i zaparć. Dodatkowo szklanka ciepłej wody z sokiem z cytryny dziennie pobudzi procesy trawienne.

akcesoria dla mam

Jedz małe porcje

Niełatwo jest jeść mało w trakcie ciąży, ale zmniejszenie porcji jedzenia ograniczy problem z uczuciem wzdęcia po posiłku. Lepiej jedz częściej, a mniej – zamiast trzech dużych posiłków spożywaj sześć małych. Wówczas nie przeciążysz swojego układu pokarmowego i nie tylko wyeliminujesz problem wzdęć, ale również zapewnisz swojemu dziecku ciągły dopływ substancji odżywczych.

Sięgaj po produkty bogate w błonnik

Produkty takie jak marchewki, pełnoziarnisty chleb, otręby, jabłka czy gruszki bogate są w błonnik. Składnik ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego układu trawiennego. Błonnik nie jest przez nas trawiony i wydalamy go wraz z resztkami pokarmu. Dzięki jego właściwości pochłaniania wody transport mas pokarmowych przez jelita jest ułatwiony. Błonnik do diety wprowadzaj stopniowo. W zbyt dużych ilościach może podrażnić jelita i nawet doprowadzić do biegunki.

Ćwicz każdego dnia

W trakcie ciąży powinnaś pozostać aktywna fizycznie. Codzienne ćwiczenia pobudzają cały organizm wraz z układem pokarmowym i usprawniają procesy trawienne. Przy braku ruchu produkowane w dużych ilościach gazy nie maja szansy wydostać się z układu pokarmowego i powodują uczucie wzdęcia. Dzięki ćwiczeniom zredukujesz produkcję gazów i ułatwisz ich usuwanie co ograniczy uczucie wzdęcia. Pomogą nawet proste i mało wymagające ćwiczenia np. ruchy miednicy w dół i w górę z kolanami i dłońmi na podłodze. Dla bezpieczeństwa Twojego i dziecka ćwiczenia skonsultuj wcześniej z lekarzem prowadzącym ciążę.

Wyeliminuj z diety produkty sprzyjające gazom

Niektóre z produktów spożywczych są trudniej przez nas trawione i wpływają na zwiększoną produkcję gazów. Wśród tych których powinnaś unikać znajdują się: kapusta, brokuły, różnego rodzaju rośliny strączkowe czy surowa cebula. Ciężkostrawne posiłki, zawierające smażone jedzenie, również przyczyniają się do spowolnienia procesu trawienia i wzdęć. Staraj się też ograniczyć spożycie słodyczy i napojów słodzonych. Cukier jest idealnym źródłem energii dla bakterii jelitowych produkujących gazy.

Sięgnij po leki na wzdęcia w ciąży

Będąc w ciąży ciężko uniknąć wzdęć, nawet stosując się do wszystkich powyższych porad. Warto więc wspomóc się lekami, które pomogą walczyć z wzdętym brzuchem. Do skutecznych i bezpiecznych składników, pozwalających zredukować problem wzdęć, należy simetikon. Jest on związkiem powierzchniowo czynnym powodującym rozbijanie pęcherzyków gazów w naszym układzie pokarmowym. Dzięki temu ich usuwanie jest znacznie efektywniejsze. Dodatkowo związek ten jest całkowicie bezpieczny dla kobiet w ciąży – nie wchłania się w układzie pokarmowym i jest wydalany w postaci niezmienionej.

akcesoria dla mam