Pływanie to jedna z tych form aktywności fizycznej, która jest dostępna dla maksymalnie szerokiej grupy dzieci i dorosłych. Większość ograniczeń, z którymi możemy się spotkać w innych dyscyplinach sportu – tutaj nie mają zastosowania. Pływanie nie obciąża stawów, odciąża kręgosłup, wzmacnia mięśnie, poprawia ogólną sprawność i wytrzymałość, pozytywnie wpływa na funkcjonowanie poszczególnych układów ludzkiego organizmu… – korzyści z pływania dla dzieci jest znacznie więcej! Poza tym pływanie jest po prostu przyjemne i może gwarantować doskonałą zabawę. Jak zaszczepić dziecku miłość do pływania? Jak nauczyć pływać dziecko? Na jedno i drugie pytanie odpowiadamy: jak najszybciej! Naukę pływania dziecka warto powierzyć profesjonalnym instruktorom, którzy dołożą wszelkich starań, by nasza pociecha czuła się jak ryba w wodzie!

Zalety pływania dla dzieci

Korzyści pływania dla dzieci są ogromne i nie ograniczają się wyłącznie do rozwoju fizycznego, wpływając również pozytywnie na rozwój psychiczny, emocjonalny i społeczny. Jak i na co wpływa pływanie?

Pływanie a rozwój fizyczny

Pływanie jest sportem obarczonym minimalnym ryzykiem kontuzji – najniższym ze wszystkich aktywności podejmowanych przez dzieci, a dodatkowo bardzo atrakcyjnym, bo wiążącym się z świetną zabawą. Czas spędzony w basenie ma pozytywny wpływ na ogólny rozwój fizyczny dziecka, a szczególnie na:

foto kocyk
  • kształtowanie prawidłowej postawy dziecka – czas spędzany w szkolnych ławkach i przy domowych biurkach oraz ten, który współczesne dzieci poświęcają na zabawy w wirtualnym świecie (z telefonami, tabletami i komputerami w rolach głównych) może mieć negatywny wpływ na ich sylwetkę i postawę, pływanie nie tylko dba o prawidłową postawę dziecka (naturalnie wymuszając odpowiednią pozycję w wodzie), ale również umożliwia korygowanie najczęściej występujących nieprawidłowości (m.in. skoliozy) i odciążanie krążków międzykręgowych (“poduszek” znajdujących się między kręgami i pełniących funkcje amortyzujące);
  • wzmacnianie i rozciąganie mięśni – pływanie to złożona aktywność ruchowa, angażująca większość grup mięśniowych, które ulegają stopniowemu wzmocnieniu, regularnie pływające dziecko jest sprawniejsze i bardziej wytrzymałe; dodatkowo podczas pływania mięśnie bezpiecznie się rozciągają, co z kolei pozytywnie przekłada się na zwiększenie zasięgu ruchów (mówi się, że dziecko jest “rozciągnięte”);
  • stymulowanie układu oddechowego – pływanie wzmacnia mięśnie oddechowe, podnosi wydolność oddechową, zwiększając wentylację oraz wysklepienie i ruchomość całej klatki piersiowej;
  • stymulowanie układu krwionośnego – pozioma pozycja w wodzie oraz pokonywanie oporu wody pobudzają krążenie krwi i ułatwia pracę całego układu krwionośnego”
  • stymulowanie układu nerwowego – kontakt z wodą oddziałuje na receptory na skórze, znosząc niepotrzebne napięcia, wyciszając i ułatwiając skupienie się na czynnościach (pływanie jest zalecane m.in. dzieciom borykającym się z nadpobudliwością ruchową).

Istotny jest również fakt, że wczesna nauka pływania i regularne wizyty dziecka na basenie przekładają się pozytywnie na wzorce dotyczące aktywności fizycznej. Ruch to zdrowie, a im więcej radości i satysfakcji z uprawianego sportu, tym ważniejszą częścią życia człowieka on będzie.

Pływanie a rozwój psychiczny, emocjonalny i społeczny

Pływanie to aktywność skłaniająca do rywalizacji z samym sobą, zdobywania kolejnych umiejętności i pokonywania słabości – satysfakcja i duma z własnych osiągnięć są niezwykle ważne w budowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby.

Ponadto odpowiednio prowadzone zajęcia grupowe dla dzieci ułatwiają zawieranie znajomości, uczą konstruktywnej pracy grupowej oraz zdrowej rywalizacji z rówieśnikami, a także uważności i dbałości o bezpieczeństwo kolegów i koleżanek. Dziecko regularnie uczestniczące w zajęciach na basenie to dziecko świadome swojego ciała, znające zasady dotyczące czystości i umiejętnie dbające o higienę.

wyprawka dla noworodka

Pływanie a zdrowie i bezpieczeństwo

Z powyższych wyliczeń jasno wynika, że nawet rekreacyjne pływanie ma pozytywny wpływ na zdrowie dziecka – poprawiając jego kondycję i sprawność oraz funkcjonowanie poszczególnych układów organizmu.

Regularne wizyty na basenie to łatwy sposób na tzw. hartowanie młodego organizmu, który musi radzić sobie ze zmianami temperatur (inna jest temperatura wody a inna powietrza na pływalni, w szatniach i na zewnątrz) – organizm uruchamia i trenuje własne mechanizmy obronne, chroniące go przed wychłodzeniem. Pływanie może być ważnym elementem profilaktyki wielu chorób (m.in.: otyłości, nadciśnienia tętniczego krwi, udarów i zawałów, schorzeń kręgosłupa, astmy oskrzelowej itp.) oraz świetnym sposobem na relaks i odprężenie.

Dodatkowy profit wynikający z nauki pływania dla dzieci? Zwiększone bezpieczeństwo naszych pociech! Dziecko umiejące pływać będzie zdecydowanie bezpieczniejsze podczas wakacyjnych wyjazdów nad morze czy na jezioro, kolonii i obozów spędzanych w pobliżu zbiorników wodnych czy w ośrodkach oferujących nieograniczony dostęp do basenu.

Jak nauczyć dziecko pływać?

Naukę pływania dla dzieci warto rozpocząć jak najwcześniej. Niemowlęta do około ósmego miesiąca życia mają odruch pozostały im z etapu płodowego, dzięki któremu po zanurzeniu się automatycznie wstrzymują oddech. Później odruch zanika i decydując się na naukę pływania trzeba się go na nowo nauczyć.

Oswajanie z wodą – na dobry początek

Współcześni rodzice coraz częściej decydują się więc na oswajanie maluchów z wodą – to doskonały sposób na rozpoczęcie przygody z wodą i ułatwienie późniejszej nauki.

Jak nauczyć pływać dziecko? Najlepiej z pomocą profesjonalnego instruktora, który będzie potrafił zarazić dziecko miłością do pływania pokazując mu najzabawniejsze strony tego sportu (pływanie z uśmiechem na ustach, czemu nie?!), zagwarantuje mu bezpieczeństwo i fachowo przekaże wszelkie instrukcje.

Od kiedy i ile trwa nauka pływania?

Wiemy od czego zacząć, ale… kiedy zacząć? Jaki jest najlepszy czas na podjęcie nauki pływania? Efektywne kursy pływania dla dzieci przeznaczone są już dla kilkulatków. Dziecko, które potrafi mówić i bez większych problemów zrozumie wskazówki instruktora to idealny “materiał” na małego pływaka.

Zdecydowanie najliczniejszą grupę początkujących pływaków stanowią dzieci w wieku wczesnoszkolnym, czyli między 6 a 10 rokiem życia. To tzw. złoty okres motoryki, w którym dziecko z niebywałą łatwością opanowuje kolejne umiejętności ruchowe.

Czas niezbędny do opanowania umiejętności pływania to kwestia indywidualna – jedno dziecko wypłynie na “szerokie wody” już podczas drugiego czy trzeciego spotkania z instruktorem, a drugie będzie potrzebowało nieco więcej czasu, by przełamać lęk przed wodą i opanować technikę.

Warszawa – instruktor i basen dla dzieci

Warszawskie maluchy i starszaki mają możliwość skorzystania z wiedzy i doświadczenia profesjonalnych instruktorów PAAR. Nauka pływania odbywa się na wybranych basenach stolicy, indywidualnie lub w 3-4 osobowych grupach, które gwarantują bezpieczeństwo uczestnikom i maksymalną efektywność kursu.

Naukę pływania można rozpocząć w dowolnym momencie roku – nie trzeba czekać na styczeń czy wrzesień. Instruktorzy nie boją się ani śmiechu, ani wody – dzieci mogą liczyć na ich poczucie humoru, które ułatwia pokonywanie lęku przed wodą oraz obecność w wodzie. Ogromnym ułatwieniem dla rodziców kursantów jest pływacka aplikacja, w której można m.in. samodzielnie zarządzać grafikami (umawiając lub zmieniając datę czy godzinę zajęć).

Zdjęcia pochodzą z pixabay.com