Ciąża, czyli czas oczekiwania na upragnione dziecko, to szczególny okres w życiu przyszłych rodziców. Chociaż znaczna część ciąż wciąż zdarza się spontanicznie to, jeśli mamy możliwość, przed staraniami o malucha warto zadbać zarówno o swoje zdrowie, jak i codzienne nawyki.  Pierwsze przygotowania warto poczynić już na kilka miesięcy, a optymalnie na rok przed planowanym poczęciem dziecka. Dotyczy to zarówno kobiety, jak i jej partnera.

Odwiedź lekarza

W natłoku codziennych spraw łatwo zapomnieć o regularnych badaniach kontrolnych. Okres przygotowań do ciąży to doskonały pretekst, by nadrobić zaległości w tym zakresie. W pierwszej kolejności warto wybrać się do ginekologa.
Podczas wizyty lekarz przeprowadza wywiad z pacjentką, wykonuje badanie USG w celu sprawdzenia budowy narządu rodnego. Na tym etapie jest w stanie wykluczyć schorzenia, które mogłyby utrudniać zajście w ciąże takie jak endometrioza, czy polipy w jamie macicy – mówi dr Adam Górski, ginekolog z Kliniki INVICTA w Warszawie.

Zazwyczaj pobierany jest również wymaz do badania cytologicznego. Kobieta powinna mieć również aktualne badanie USG piersi jeśli skończyła 35 rok życia lub występują inne wskazania do wykonania tego badania. Oba działania profilaktyczne mają na celu wykluczenie ew. „kobiecych nowotworów”, które, niestety, zdarzają się u pań w wieku rozrodczym.
W wyjątkowych przypadkach, jeśli w rodzinie pary występowały problemy genetyczne, poronienia lub choroby dziedziczne, należy rozważyć konsultację u genetyka.

Przed planowaną ciążą warto również odwiedzić stomatologa. Nieleczone stany zapalne i choroby zębów mogą prowadzić do poronień lub mogą być przyczyną porodów przedwczesnych.

Badania laboratoryjne

Udając się do specjalisty możemy oczekiwać, że skieruje nas na podstawowe badania diagnostyczne. Jakie badania warto wykonać?
Zaleca się badanie morfologii krwi, określenie grupy krwi (aby wykluczyć ew. konflikt serologiczny u przyszłych rodziców), badania hormonalne np. sprawdzenie funkcji tarczycy, poziom glukozy w surowicy, badanie ogólne moczu – wyjaśnia dr Górski. – Bardzo ważne są badania w kierunku infekcji takich jak różniczka, toksoplazmoza czy cytomegalia. Te choroby mogą mieć wpływ na zaburzenia rozwoju płodu i powstanie ewentualnych wad wrodzonych. Warto także wykonać badanie antygenu HBS w celu wykluczenia ew. wirusowego zapalenia wątroby typu B – dodaje ginekolog.
Wszystkie badania są wykonywane z krwi, można je przeprowadzić w większości przychodni, a wyniki odbiera się coraz częściej online.

Suplementy

Suplementów diety z pewnością nie należy nadużywać. – Polskie Towarzystwo Ginekologiczne niezmiennie zaleca przyjmowanie 0,4 mg kwasu foliowego dziennie. Najlepiej suplementację rozpocząć co najmniej na miesiąc przed planowanym poczęciem, a optymalnie kilka miesięcy wcześniej – wyjaśnia dr Górski.
|
Odpowiednia podaż kwasu foliowego pozwala ograniczyć ryzyko wystąpienia u płodu wady cewy nerwowej i wspomaga prawidłowy rozwój dziecka w łonie mamy. Wielu paniom, szczególnie tym stosującym diety bezmięsne, zaleca się dodatkowo przyjmowanie preparatów żelaza i ewentualne uzupełnienie diety o suplementy wielowitaminowe.

Waga w normie

Żeby właściwe przygotować się do ciąży powinniśmy stosować dietę bogatą w witaminy i minerały. Codzienny jadłospis należy uzupełnić o kilka porcji owoców i warzyw, potrawy bogate w białko (szczególnie nabiał, mięso i ryby), a także produkty zawierające błonnik. Jednocześnie należy ograniczyć spożycie cukru i soli. Nie oznacza to, że musimy całkowicie rezygnować z „łasuchowania”, jednak dobre nawyki warto wprowadzić jak najwcześniej.
Przed planowaną ciążą warto przyjrzeć się swojemu BMI. Idealnie gdyby współczynnik u kobiety mieścił się w przedziale 19-25. Zarówno niedowaga jak i nadwaga mogą być przyczyną ciążowych komplikacji.

Dieta i styl życia partnera

Warto pamiętać, że dieta partnera jest kluczowa dla jakości nasienia, jej jakość może się zmieniać w zależności od stanu zdrowia, diety, aktywności fizycznej – wyjaśnia dr Górski.

Dlatego partner powinien pamiętać o spożywaniu zdrowych produktów bogatych w selen, cynk i miedź, przeciwutleniacze (A, E, C) i likopen ( świeże pomidory, sok pomidorowy, koncentrat pomidorowy). Dobrym pomysłem jest przejście na dietę śródziemnomorską bogatą w ryby, owoce morza i warzywa. Mężczyzna powinien też regularnie się ruszać (kilka godzin w tygodniu), unikać narażenia na substancje toksyczne i przewlekły stres.

Nie dla używek

Stosowanie używek jest niewskazane zarówno dla partnera jak i partnerki. Najlepiej całkowicie zrezygnować z palenia papierosów (czynnego i biernego) oraz znacznie ograniczyć spożycie alkoholu, który w ciąży musi zostać odstawiony całkowicie. Lepiej ograniczyć też ilość wypijanej kawy czy czarnej herbaty.

Aktywność fizyczna

Wszystkie formy ruchu doskonale dotleniają organizm, poprawią samopoczucie, działają pozytywnie na układ krążenia. Wystarczy kilkadziesiąt minut ruchu kilka razy w tygodniu. Spacery, regularne wizyty na pływalni, gimnastyka czy wycieczki rowerowe powinny wejść do codziennej rutyny pary, która planuje powiększenie rodziny.

Co ważne, sport pomoże przygotować organizm kobiety do ciąży i porodu. Dzięki temu można znacznie ograniczyć ból kręgosłupa czy nóg. Można również zwiększyć szanse na sprawny przebieg porodu i zmniejszyć ryzyko komplikacji w jego trakcie.