Dbając o swojego maluszka należy zwrócić uwagę na odpowiednią dietę dziecka. Powinna ona być zróżnicowana, zawierać wszystkie niezbędne witaminy i być dostosowana do wieku naszej pociechy. Ważną częścią codziennego jadłospisu są kaszki. Jak wybrać tą odpowiednią?

Kaszki dla dzieci to bardzo zdrowy, smaczny i pożywny posiłek, który zawiera wiele cennych składników, niezbędnych do prawidłowego rozwoju malucha. Ziarna zbóż, z jakich robione są kaszki to źródło witamin z grupy B, C, E, A, D3 i K, a także składników mineralnych, jak żelazo, wapń, magnez, cynk czy jod. W kaszkach jest też błonnik, który reguluje pracę przewodu pokarmowego maluszka. Wielu rodziców ma jednak problem z wyborem odpowiedniej kaszki spośród wielu dostępnych na rynku. Należy pamiętać, że kaszka powinna być przede wszystkim dobrana stosowanie do wieku dziecka i jego potrzeb.

Kaszki stopniowo wprowadza się do diety malucha zazwyczaj od ok. 5 miesiąca życia. Na początek dobre będą kaszki bezmleczne i bezglutenowe np. kukurydziane czy ryżowe. Są one bardzo delikatne i będą bezpieczne dla każdego dziecka. Kaszki bezmleczne można rozmieszać z wodą lub mlekiem matki. Popularnością wśród rodziców cieszy się kaszka jaglana. Jest bogatym źródłem żelaza, miedzi i witamin z grupy B, a także cynku, krzemu czy lecytyny.

prezenty dla dzieci

Jeśli maluch przyzwyczai się do jedzenia kaszek i je polubi można stopniowo wprowadzać do jego diety kaszki mleczne i te z zawartością glutenu np. wielozbożowe, pszenne czy kaszę mannę. Warto także przygotować kaszkę owsianą, która jest bogatym źródłem żelaza, magnezu, cynku, wapnia, witamin z grupy B i kwasu foliowego, a także pozytywnie wpływa na przewód pokarmowy i wzmacnia mikroflorę jelit. Niektórzy producenci dodają do kaszek dla dzieci probiotyki – dobre bakterie wspomagające funkcjonowanie naturalnej flory bakteryjnej i wspierające odporność, a także zapobiegające zatruciom pokarmowym.

Bardzo dobra dla zdrowia dziecka będzie też pełnoziarnista kaszka mleczna 7 zbóż, zawierająca różnorodne zboża z pełnego przemiału. To lekkostrawny i pełnowartościowy posiłek bez zbędnego dodatku cukru, przygotowany na bazie wysokiej jakości zbóż, wzbogacony o pyszny smak, witaminy i składniki mineralne, m.in. wapń i żelazo, których kompozycja jest dostosowana do potrzeb niemowląt.

Wybierając odpowiednią kaszkę dla swojego dziecka należy kierować się przede wszystkim tym, że im bardziej naturalne, nieprzetworzone składniki i mniej polepszaczy smaku w składzie, tym lepiej. Należy zwrócić również uwagę na zawartość cukru i w miarę możliwości wybrać taką kaszkę, która w ogóle go nie zawiera.

Nie należy też dać się zwieść reklamie, kaszka z owocami wcale nie oznacza, że zawiera ona owoce, tylko, że ma jedynie owocowy smak lub zawiera sok owocowy. Czasem więc lepiej kupić kaszkę o zwykłym, tradycyjnym smaku i dodać do niej przetarte owoce lub jogurt, aby w naturalnym sposób wzbogacić smak.

Pamiętajmy, że jak każdą nowość kaszkę wprowadzamy do diety dziecka ostrożnie – podajemy ją przez kilka dni i obserwujemy, czy maluch dobrze ją toleruje.  Kaszka nie powinna też być jedynym posiłkiem dziecka, a w jego jadłospisie oprócz posiłków mleczno-zbożowych powinny się też znaleźć inne różnorodne składniki, w zależności od wieku dziecka: mięso, ryby, nabiał czy warzywa i owoce. Najlepsza kaszka to taka, która będzie dostosowana do potrzeb dziecka na konkretnym etapie jego rozwoju.

Należy pamiętać, że posiłek podany dziecku musi być pożywny i smaczny oraz zawierać szereg niezbędnych witamin, aby zapewnić maluchowi prawidłowy rozwój, a także energię do zabawy.

torby i plecaki