Włączone do codziennej diety potrafi zdziałać prawdziwe cuda. Przyspiesza metabolizm, wspomaga odchudzanie, obniża cholesterol, poprawia wygląd skóry i włosów.

Siemię lniane zyskuje ostatnio na popularności. Jego działaniem zachwycają się najwięksi aktorzy, gwiazdy internetu oraz piosenkarki, które stosują go jako sekretny środek na zachowanie idealnego głosu i wyglądu. Do tego jest łatwo dostępne i niedrogie. Siemię, czyli nasiona lnu zwyczajnego, możesz kupić w dyskontach lub supermarketach, których aktualną ofertę sprawdzisz na przykład na Kupino.pl.
Nasiona lnu warto włączyć do codziennej diety z co najmniej kilku powodów:

-To bogate źródło witamin i minerałów. Siemię lniane zawiera witaminy z grupy A, B, C, E, K oraz składniki mineralne, takie jak żelazo, cynk, wapń czy magnez. Dzięki temu nie tylko dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych, ale przyspiesza też porost włosów i zmniejsza ich wypadanie. Siemię lniane wzmacnia też paznokcie i zmniejsza ich łamliwość.

-Poprawiają wygląd skóry. Siemię jest bogatym źródłem kwasów omega-3, które odpowiadają za prawidłowe nawilżenie skóry. Jest więc pomocne w łagodzeniu jej nadmiernej suchości, a także objawów atopowego zapalenia skóry czy łuszczycy.

 -To też bogate źródło białka, które nie tylko jest budulcem mięśni, ale odpowiada też za jędrność skóry. Siemię jest więc idealnym uzupełnieniem diety wegan i wegetarian czy sportowców, którzy powinni jeść lub pić je nawet dwa razy dziennie.

 -Wspomagają chudnięcie i pobudzają metabolizm, dzięki dużej zawartości błonnika. Pomagają też zwalczać zaparcia, zgagę i oczyszczają organizm z toksyn. Dzięki błonnikowi pomagają utrzymać niskie stężenie cholesterolu i stabilny poziom cukru we krwi.

Jak najlepiej przyjmować siemię lniane?

Mimo że jest już dostępne w formie tabletek, najzdrowsze i najlepiej przyswajalne przez organizm są jego ziarna. Do tego są dużo tańsze. W naprawdę niskich cenach możesz dostać je w dużych supermarketach i dyskontach, jak Kaufland czy Tesco. Same ziarna możesz przyrządzać na kilka sposobów, w zależności od twojej diety i efektu, jaki chcesz osiągnąć.

Siemię lniane do picia na zimno

Tak przyrządzane najlepiej pomaga uporać się ze zgagą, niestrawnością czy wrzodami. Należy namoczyć je wtedy zimną wodą, w proporcjach około szklanki wody na jedną dużą łyżkę siemienia i odstawić na noc. Im większe problemy z układem pokarmowym, tym napar powinien mieć mniej wody i przypominać konsystencją kleik. Należy wypijać go rano, tuż po wstaniu i na czczo.

Napar z siemienia na ciepło

W tej formie idealnie łagodzi podrażnienia układu trawiennego, a jego przygotowanie jest ekspresowe. Gotuj dwie-trzy łyżeczki siemienia w szklance wody, przez około kwadrans. Następnie odcedź i pozostaw do wystygnięcia. Napar jest gotowy do wypicia. Można go też zmieszać z sokiem, aby poprawić jego smak.

Siemię w potrawach

Najlepiej pobudza trawienie, dzięki czemu najskuteczniej radzi sobie z zaparciami czy problemami ze schudnięciem. Całe ziarenka siemienia możesz dodawać do ulubionych potraw bez gotowania. Zimą idealna będzie zupa z dyni z siemieniem, smoothie z awokado i dodatkiem ziaren lnu czy ciasto marchewkowe zapieczone z siemieniem.

Jak często jeść lub pić siemię?

Przy dużych problemach z metabolizmem czy zaparciami, nawet dwa razy dziennie. Podobnie przy niskobiałkowej diecie lub ubogiej w kwasy omega-3. Zachowaj jednak ostrożność, jeśli cierpisz na biegunki lub masz zespół jelita drażliwego. Wtedy siemię najlepiej przyjmować kilka razy w tygodniu (zacznij od dwóch i stopniowo zwiększaj ilość siemienia w diecie) i najlepiej ugotowane. Czy siemię ma skutki uboczne? Ponieważ ma dużo błonnika, przyjmując je często należy pić dużo więcej wody niż na zazwyczaj. Inaczej łatwiej można się odwodnić albo podrażnić jelita.