Sprawdź jakie produkty warto stosować w codziennym jadłospisie dzieci. Dziecko od momentu pojawienia się na świecie, przez kilka-kilkanaście kolejnych lat, jest całkowicie zdane na rodziców. Ci zaś, powinni zapewnić mu wszystko, czego może potrzebować, by prawidłowo się rozwijać – miłość, poczucie bezpieczeństwa, kontakt z rówieśnikami, rozmaite aktywności itd. Jednym z ważniejszych czynników, pozytywnie wpływających na malucha, jest dieta bogata w cenne dla zdrowia witaminy i minerały. Jakich produktów spożywczych nie powinno więc zabraknąć w menu Twojego dziecka?

fotokarty

Dieta dla dzieci – zdrowa, czyli jaka?

Pierwsze nawyki żywieniowe – te dobre, ale również i złe – kształtują się już na etapie wczesnego dzieciństwa, dlatego musisz zadbać o to, aby maluch od pierwszych chwil życia miał zapewnioną zdrową dietę. „Zdrową”, czyli taką, która jest zbilansowana, urozmaicona, a jednocześnie bogata w witaminy i minerały. Za sprawą umiejętnie skomponowanego jadłospisu swojego dziecka, masz realny wpływ na obniżenie ryzyka wystąpienia u niego niektórych chorób (np. cukrzycy lub otyłości).

W trosce o zdrowie najmłodszych, trzeba pamiętać o tym, by ich codzienne menu było możliwie jak najbardziej zróżnicowane. Wbrew pozorom nie jest to trudne do zrobienia, tym bardziej, że wszystkie składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego rozwoju małego człowieka, można znaleźć w wielu różnorodnych produktach spożywczych.

Dieta dla dzieci powinna obfitować przede wszystkim w świeże owoce i warzywa, ale także nabiał, ryby, mięso i produkty zbożowe.
Jeżeli nie jesteśmy w stanie zapewnić dziecku zbilansowanej diety, można sięgnąć po odpowiednie, specjalnie dobrane do potrzeb dziecka suplementy. W okresie jesienno-zimowym, gdy mamy niesprzyjające warunki atmosferyczne można podawać dziecku preparaty zawierające m.in. witaminę C i cynk oraz składniki roślinne , takie jak np. lipa, owoce bzu czarnego (np. https://pelafen.pl/kid).

Carriwell

Zdrowa dieta dla dzieci – owoce

Owoce to prawdziwa bomba witaminowa dla dzieci. Są słodkie, smaczne i bardzo zdrowe, dlatego są nieocenione w codziennym menu każdego malucha. Możesz podawać je uprzednio pokrojone lub w formie samodzielnie przygotowanych musów, przecierów, galaretek itd. Z czasem zacznij wykorzystywać je również jako dodatek np. do naleśników lub innych dań. Owoce dobrze sprawdzają się także pod postacią soków – warto je jednak rozcieńczać z wodą. To ważne, ponieważ nie powinny jej całkowicie zastępować – w nadmiarze, mogą bowiem prowadzić do otyłości czy próchnicy.

Jabłka, gruszki, banany, truskawki, maliny czy śliwki to tylko przykładowe owoce, które powinny znaleźć się w diecie Twojego dziecka. W ten sposób dostarczysz mu m.in.:

  • witaminę C – pozytywnie wpływa na odporność, zwiększa przyswajanie żelaza;
  • witaminę K – pomaga w utrzymaniu zdrowych kości;
  • magnez – wpływa na zmniejszenie uczucia zmęczenia i znużenia;
  • fosfor – pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.

Zdrowa dieta dla dzieci – warzywa

Warzywa, tak samo jak owoce są podstawą zdrowej diety dla dzieci – dostarczą Twojemu maluchowi najważniejsze witaminy oraz inne składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego rozwoju. Szczególnie warto pamiętać o różnego rodzaju warzywach zielonych takich, jak groszek, fasolka czy szpinak – zawierają np. witaminę K, witaminy z grupy B i kwas foliowy. Co istotne, foliany pomagają w prawidłowej produkcji krwi oraz pomagają również zredukować uczucie zmęczenia.

W zdrowej diecie dla dzieci, nie powinno zabraknąć również pomidorów – zawierają witaminę C, potas odpowiedzialny za utrzymanie właściwego ciśnienia krwi i prawidłowe funkcjonowanie serca, a także tiaminę, która pomaga w funkcjonowaniu układu nerwowego. Do menu malucha, warto wprowadzić też paprykę, pietruszkę oraz brokuły.

To ważne!

Postaraj się całkowicie wyeliminować lub przynajmniej zredukować ilość cukru, którą podajesz dziecku. Dzięki temu nie przyzwyczai się do tego smaku, co będzie miało korzystny wpływ na jego zdrowie, wygląd oraz kondycję np. zębów.

Świeże warzywa i owoce kupuj jedynie w sprawdzonych miejscach np. na lokalnym rynku. Sięgaj po nie zwłaszcza w sezonie, kiedy są najsmaczniejsze. Latem i wczesną jesienią śmiało przygotowuj z nich mrożonki oraz domowe przetwory – w ten sposób uchwycisz i na długo zatrzymasz ich najcenniejsze wartości, które będziesz mogła wykorzystać w swojej kuchni zimą.

Produkty mleczne w diecie dla dzieci

Różnego rodzaju produkty mleczne, a więc mleko, twarożek, ser żółty itd. zawierają jeden z najważniejszych pierwiastków dla zdrowia dziecka – wapń. Pełni on wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka –jest ważny dla prawidłowego działania mięśni i utrzymania w zdrowiu układu kostnego, który dzięki temu jest odporniejszy na wszelkiego rodzaju urazy. W przetworach mlecznych skrywa się również prawdziwe bogactwo takich składników odżywczych jak fosfor, cynk, żelazo czy magnez. Jeśli więc chcesz zadbać o zdrowie i właściwy rozwój swojego dziecka, jak najczęściej sięgaj po jogurty naturalne oraz inne produkty mleczne. Dla wzbogacenia smaku, dodawaj do nich rozmaite owoce, warzywa, a także bakalie i ziarna. Zawsze dobrym pomysłem jest też kakao, budyń z sokiem malinowym, naleśniki z twarożkiem i odrobiną miodu czy koktajle na bazie mleka lub jogurtu ze zmiksowanymi owocami.

Oczywiście w przypadku alergii na mleko i jego pochodne musimy dostosować dietę dziecka do zaleceń lekarza.

Mięso, ryby i jaja w diecie dla dzieci – TAK, ale…

Mięso możesz podawać dziecku np. 1-2 razy w tygodniu. Pamiętaj jednak o tym, że produkty mięsne muszą być najwyższej jakości (nieprzetworzone!).
Do diety malucha warto wprowadzić też ryby, np. sardynki lub śledzie (rewelacyjne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych), a także jajka, które zawierają m.in. witaminę A, D, E, żelazo i wapń.

Jako rodzic masz największy wpływ na to, czym żywi się Twoje dziecko. Pamiętaj o tym, aby codziennie podawać mu owoce, warzywa oraz produkty mleczne, a jednocześnie minimalizować ilość cukru w jego diecie. Dzięki temu zapewnisz mu odpowiednią podaż wszystkich najważniejszych dla zdrowia składników odżywczych, które zwłaszcza w pierwszych latach życia, mają największy wpływ na jego zdrowie oraz prawidłowy rozwój.

Artykuł sponsorowany