Joga jest jedną z najlepszych form ruchu dla przyszłych Mam. Ale oferuje więcej niż jedynie „program fitness” dla twojego ciała.

Joga w ciąży to łagodny i bezpieczny sposób, by zachować gibkość i sprawność bez napięć i obciążeń, by powstrzymać dyskomfort i bóle, by zrelaksować ciało i umysł, a także aby przygotować się do fizycznych wymogów porodu, i w końcu do macierzyństwa.

Joga wg Birthlight® adaptuje praktykę jogi klasycznej do potrzeb ciąży. Zajęcia integrują wybrane asany ze świadomym przepływem oddechu, uczą głębokiej relaksacji tak potrzebnej dla regeneracji ciała i umysłu oraz utrzymania energii.  Wykorzystują moc dźwięku przy śpiewie mantr, otwierają serce na siebie, twoje dziecko, a także na ludzi wokół. Francoise Barbira Friedman, założycielka Birthlight® w Wielkiej Brytanii zauważa, że choć kobiety zgłaszają się na zajęcia, bo chcą trochę łagodnego wysiłku fizycznego, „często poszukują i odnajdują cichą przystań, gdzie mogą nawiązać kontakt ze swoim rosnącym dzieckiem i spotkać inne przyszłe matki w środowisku bez rywalizacji, bez oceny[…].”

W wyniku regularnej praktyki, joga m.in.:

  • Zmniejsza zatrzymywanie płynów i występowanie skurczy, co jest charakterystyczne dla ostatnich miesięcy ciąży;
  • Zmniejsza nudności, poranne wymioty i huśtawki nastrojów poprzez ćwiczenia oddechowe;
  • Zmniejsza napięcie wokół szyjki macicy i kanału rodnego co ułatwia poród;
  • Pomaga „otworzyć” miednicę co także ułatwia poród.

W grupie mogą spotykać się Panie na różnych etapach zaawansowania ciąży i ćwiczenia są odpowiednio dostosowane do tych etapów. Okres od 1 do 14 tygodnia ciąży to koncentracja na daniu swojemu ciału i umysłowi jak najwięcej odpoczynku; konieczna jest adaptacja do ogromnych zmian hormonalnych we wczesnym etapie ciąży. Na tym etapie praktyka to dużo ćwiczeń oddechowych i relaksacji, a niewielka intensywność ruchu. Okres od 15 do 30 tygodnia ciąży jest pełen wigoru i radosnej energii. Sprzyja ruchowi, który rozciąga i wzmacnia w koordynacji z ćwiczeniami oddechowymi. Krótkie odpoczynki i dłuższy relaks pomagają zintegrować korzyści z asan i pranajam. Okres od 31 tygodnia ciąży w sposób naturalny jest już przygotowaniem do porodu. Dużo ćwiczeń oddechowych. W ćwiczeniach ruchowych wykorzystujemy pomoce takie jak krzesła, poduszki, aby uczynić ruch jak najłatwiejszym.

Kobieta silna, elastyczna, zrelaksowana, szczęśliwa, z umiejętnością koncentracji będzie przygotowana do donoszenia swojego dziecka z radością do porodu, jeśli tego chce i jeśli nie ma przeciwwskazań medycznych. Zawsze skonsultuj się ze swoim lekarzem zanim podejmiesz praktykę jogi.

Na podstawie kursu trenerskiego Birthlight® Joga prowadzonego przez Francoise Barbira Friedman oraz „Prenatal Yoga”, Doriel Hall, F.B. Freedman