Dwujęzyczność u dzieci to coraz bardziej popularny temat w dzisiejszych czasach. Oznacza to, że dziecko wychowuje się w dwóch językach jednocześnie i jest w stanie swobodnie porozumiewać się w obu. Taka sytuacja może być wynikiem różnych sytuacji rodzinnych, na przykład gdy rodzice pochodzą z różnych krajów i mówią w swoich językach. Jeśli decydujemy się wychować dziecko czy dzieci w taki sposób, ma to ogromny wpływ na rozwój danego dziecka. Jednak proces nauki może być bardzo wymagający i nie każde dziecko jest na to gotowe, dlatego może ono wymagać wsparcia logopedy. W tym artykule omówimy, jakie korzyści dla dziecka niesie dwujęzyczność i dlaczego współpraca z logopedą może być niezwykle cenna.
Jak przygotować dziecko do nauki dwóch języków?
Nauka dwóch języków jest dla dziecka wspaniałą okazją, aby rozwijać swoje umiejętności językowe i zdobyć nowe doświadczenia kulturowe. Oto kilka moich wskazówek.
1. Zacznij od najwcześniejszych lat – im wcześniej dziecko zacznie osłuchiwać się z innym językiem, tym łatwiej mu będzie przyswoić je w przyszłości.
2. Stwórz dla dziecka stymulujące otoczenie – zapewnij dziecku dostęp do materiałów edukacyjnych w obu językach, np. książek, gier i filmów. W ten sposób dziecko będzie miało okazję poznać nowe słownictwo i struktury językowe.
3. Wprowadź drugi język do codziennej rutyny – zachęcaj dziecko do korzystania z drugiego języka w codziennych sytuacjach, takich jak np. rozmowy z rodzeństwem czy dziadkami.
4. Znajdź dla dziecka odpowiednie kursy językowe – warto zdecydować się na kursy językowe dla dzieci, które pozwolą dziecku poznać język w sposób przystępny i przyjazny, szczególnie, jeśli z jakiegoś względu dziecko niechętnie korzysta z drugiego języka.
5. Bądź cierpliwy, gdy dziecko miesza języki – dziecko potrzebuje czasu, aby nauczyć się stosowania dwóch różnych systemów językowych adekwatnie do sytuacji. Ważne jest, aby być cierpliwym i wspierać dziecko w jego aktywnościach.
Pamiętaj, że dwujęzyczność może być dla dziecka wspaniałą przygodą. Warto zacząć od razu, aby pomóc dziecku w zdobyciu nowych umiejętności i doświadczeń.
Korzyści dwujęzyczności dla dziecka
Istnieje wiele korzyści związanych z dwujęzycznością u dzieci, takich jak lepsza zdolność do koncentracji, rozwinięcie umiejętności słuchania i rozumienia, zwiększenie elastyczności umysłu oraz lepsza komunikacja z osobami mówiącymi w różnych językach.
20 korzyści dla dziecka dwujęzycznego
1. Poprawa zdolności językowych: dzieci dwujęzyczne rozwijają swoje zdolności językowe, ponieważ uczą się dwóch języków równocześnie.
2. Lepsza komunikacja: dzieci dwujęzyczne mają lepsze umiejętności komunikacyjne i łatwiej radzą sobie w sytuacjach, w których muszą porozumieć się z ludźmi mówiącymi w różnych językach.
3. Zwiększenie szans na zatrudnienie: pewnie jeszcze o tym nie myślisz, ale dzięki temu dziecku będzie łatwiej na rynku pracy. Posiadanie umiejętności dwujęzyczności może zwiększyć szanse dziecka na znalezienie pracy w przyszłości, szczególnie w branżach wymagających znajomości kilku języków.
4. Poprawa umiejętności poznawczych: dwujęzyczność może pomóc w rozwijaniu umiejętności poznawczych, takich jak myślenie abstrakcyjne, spostrzegawczość i kreatywność.
5. Lepsze wyniki w szkole: badania wykazały, że dzieci dwujęzyczne osiągają lepsze wyniki w nauce, zwłaszcza w dziedzinie matematyki.
6. Lepsza adaptacja w nowych sytuacjach: dzieci dwujęzyczne są bardziej elastyczne i lepiej radzą sobie w nowych sytuacjach.
7. Lepsze zrozumienie innych kultur: dzieci są bardziej otwarte na inne kultury i mogą łatwiej porozumieć się z ludźmi z różnych krajów.
8. Poprawa pamięci: dwujęzyczność może pomóc w rozwijaniu pamięci i koncentracji.
9. Lepsza komunikacja z rodziną: dzieci, które komunikują się również w drugim języku, mogą łatwiej porozumieć się z rodziną i krewnymi z innego kraju.
10. Lepsze zrozumienie własnej kultury: dwujęzyczność może pomóc dzieciom lepiej zrozumieć swoją własną kulturę.
11. Poprawa umiejętności społecznych: dzieci dwujęzyczne uczą się radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych, co może pomóc w rozwoju umiejętności społecznych.
12. Lepsze zrozumienie świata: dzieci dwujęzyczne mają szersze zrozumienie świata i mogą łatwiej porozumieć się z ludźmi z różnych krajów.
13. Poprawa umiejętności słuchania: komunikowanie się w dwóch językach może pomóc w rozwoju umiejętności słuchania i zrozumienia innych ludzi.
14. Lepsze wyniki egzaminacyjne: dzieci dwujęzyczne osiągają lepsze wyniki w egzaminach językowych.
15. Lepsze szanse na studia za granicą: posiadanie umiejętności komunikowania się w dwóch językach może pomóc w zdobyciu miejsca na studiach za granicą.
16. Lepsze zrozumienie języka ojczystego: nauka drugiego języka może pomóc dzieciom lepiej zrozumieć ich własny język ojczysty.
17. Poprawa umiejętności pisania: nauka języków może pomóc w rozwoju umiejętności pisania.
18. Lepsza perspektywa zawodowa: posiadanie umiejętności dwujęzyczności może otworzyć drzwi do wielu zawodów, zwłaszcza w międzynarodowych firmach.
19. Lepsza znajomość gramatyki: komunikacja w dwóch językach może pomóc w zrozumieniu gramatyki i struktury języka.
20. Lepsze zrozumienie siebie samego: dwujęzyczność może pomóc dziecku lepiej zrozumieć swoje własne myśli i uczucia. Zasób słownictwa jest większy.
Warto jednak pamiętać, że dwujęzyczność u dzieci wymaga czasu i zaangażowania ze strony rodziców. Dziecko musi mieć regularny kontakt z oboma językami, a rodzice muszą rozmawiać z dzieckiem w sposób dostosowany do jego wieku i zdolności językowych. Ważne jest również, aby rodzice nie łączyli języków w jednym zdaniu, ponieważ to może wprowadzać zamieszanie.
Jak wygląda współpraca z logopedą w przypadku dziecka dwujęzycznego?
Nie każdy jest świadomy, że w sytuacji, kiedy chcemy nauczyć naszego dziecka dwóch języków jednocześnie, praca z logopedą może pomóc na różnych etapach. Taka współpraca zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj zaburzeń mowy, poziom znajomości obu języków, preferencje rodziny i wieku dziecka.
W przypadku małych dzieci, które dopiero uczą się mówić, ważne jest, aby rodzice i logopeda zdecydowali, w jakim języku będą prowadzone terapie. Głównym założeniem jest, aby terapia mowy była prowadzona w języku matki. Inaczej dzieje się, jeśli matka, np. polskojęzyczna, mieszka za granicą i nie ma dostępu do polskiego logopedy. Wtedy terapia prowadzona jest w języku środowiskowym (kraju, w którym mieszka rodzina), a rodzice uczą się, jakie ćwiczenia i aktywności wprowadzać, zmieniając narrację na swój ojczysty język. Tak prowadzi się terapię dzieci, które mają opóźniony rozwój mowy i problemy z komunikacją.
Jeśli dziecko ma problemy z wymową, a więc artykulacją, logopeda może skupić się na wywoływaniu i utrwalaniu głosek, które są zniekształcane. Jest to istotne, ponieważ zniwelowanie wady wymowy zminimalizuje problemy w nauce czytania i pisania w przyszłości.
Dziecko dwujęzyczne może mieć również problemy w zakresie językowym: mogą pojawiać się problemy z odmianą wyrazów, szykiem słów w zdaniu czy kolejności wyrazów podczas zadawania pytań. Wtedy również pomaga logopeda.
Współpraca z logopedą w przypadku dziecka dwujęzycznego jest bardzo ważna, ponieważ pomaga w poprawie komunikacji dziecka w obu językach, co wpływa na jego rozwój i funkcjonowanie w społeczeństwie, co przekłada się na sukces zawodowy.
Oto dlaczego taka współpraca może być ważna:
Identyfikacja problemów w mowie: logopeda może pomóc w zidentyfikowaniu wad wymowy i dostosować plan terapii do indywidualnych potrzeb dziecka.
Wsparcie w równoważności językowej: logopeda może pomóc w zastosowaniu równowagi między językami. Zdarza się, że dziecko jest zdezorientowane, nie rozumie w pełni, co mówią do niego rodzice. Logopeda zaproponuje odpowiednie rozwiązania.
Indywidualizacja leczenia: logopeda zawsze dostosowuje różne techniki do potrzeb dziecka.
Wsparcie rodziców: logopeda opracuje program do pracy dzieckiem w domu, aby rozwinąć umiejętności językowe, a także nauczy rodziców, jak mogą pracować z dzieckiem w domu.
Jakie metody są stosowane przez logopedów dla poprawienia umiejętności językowych dwujęzycznych dzieci?
Terapia logopedyczna oparta na potrzebach dziecka
Logopeda zawsze dopasowuje metody leczenia do potrzeb danego dziecka. Bierze pod uwagę również sugestie rodziców.
Terapia ukierunkowana na słuch
Dźwięki otoczenia towarzyszą nam od najmłodszych lat. Zanim zaczniemy mówić, słyszymy wszystko co mówią do nas rodzice i inni. Terapia logopedyczna wspiera rozwój słuchu fonetycznego i może pomóc w mówieniu i różnicowaniu dźwięków w obu językach. Praca nad melodią mowy będzie budowała wrażliwość na intonację i akcent w systemach językowych.
Zasada OPOL – One Person One Language / One Place One Language
Logopeda pomaga ustalać zasady komunikacji w domu i poza nim, które będą dostosowane do potrzeb rodziny. W zależności od ilości języków w otoczeniu dziecka zasady mogą być różne.
Terapia systemu językowego
Logopedzi pracują nad strukturą gramatyczną w obu językach. Pomagają zrozumieniu i zautomatyzowaniu używania prawidłowych form gramatycznych, pozwalając na użycie słów i zdań w każdym języku.
Terapia komunikowania się
Logopeda uczy dziecko bazowych umiejętności komunikacyjnych, które są niezbędne do funkcjonowania w każdym systemie językowym. Podczas terapii logopedycznej rozwijane są umiejętność słuchania, rozumienia, nadawania mowy, reagowania na pytania i inicjowania rozmów.
Terapia rodzinna
Często logopedzi angażują całą rodzinę w proces edukacji. Logopeda jest z dzieckiem tylko przez krótki czas, dlatego może nauczyć rodziców i rodzeństwo, jak wspierać dziecko dwujęzyczne w komunikowaniu się. Rodzina spędza z dzieckiem prawie cały czas, więc każdy jej członek może pomóc w rozwijaniu umiejętności językowych dziecka.
Zabawa i gry – dosłownie „nauka przez zabawę”!
Logopedzi uczą dzieci komunikowania się poprzez aranżowanie różnych gier i zabaw wspierających edukacje językową. Zabawa jest skuteczna w aktywizowaniu dzieci i utrwalania umiejętności językowych.
Podsumowanie
Dwujęzyczność jest cenną edukacją dla dziecka, która może otworzyć wiele drzwi w przyszłości. Współpraca z logopedą może być nieodłącznym elementem na różnych etapach rozwoju czy mowy dziecka. Może pomóc w wielu różnych sytuacjach związanych z mową, komunikacją. To inwestycja w przyszłość i rozwój dziecka, z której można korzystać przez całe życie.
Autor
Karolina Spałek
Logopeda, neurologopeda, Instruktor Metody Butejki, trener emisji głosu. Od 2014 roku prowadzi w Tarnowskich Górach gabinety terapeutyczne, gdzie wspólnie z zespołem specjalistów osiąga sukcesy w terapii niemowląt, dzieci, młodzieży i dorosłych. Zajmuje się również szkoleniem logopedów, terapeutów i nauczycieli na terenie całej Polski.
Jest autorką publikacji o charakterze logopedycznym, a także redaktorem portalu www.Logotorpeda.com, gdzie logopedia jest dostępna i zrozumiała dla rodzica.
www.karolinaspalek.pl
Artykuł sponsorowany