Amerykańscy uczeni z Bostonu przeprowadzili badanie związane z tym, jaki wpływ mają urządzenia mobilne – smartfony i tablety, na dzieci poniżej 30. miesiąca życia.
Badacze wskazują, że skutki mogą być bardzo negatywne. Przede wszystkim dlatego, że interakcji społecznych dzieci mogą nauczyć się tylko w czasie obserwowania innych osób – zabawy i rozmów, a nie podczas oglądania bajek czy grania w gry na telefonie. Gry wirtualne znacznie ograniczają zdolności sensomotoryczne dziecka, nie rozwijają też koordynacji wzrokowo-ruchowej. Nie przyczyniają się także do rozwoju motoryki rąk czy myślenia przestrzennego. Z pozoru banalna i prosta zabawa klockami o wiele lepiej rozwija dziecko niż gra na elektronicznych gadżetach.
Dziecko, które od najmłodszych lat ma nieograniczony kontakt z tego typu grami może mieć problemy z rozwojem społeczno-emocjonalnym. W tym czasie najważniejszy jest kontakt z drugim człowiekiem, który nie może być zastąpiony elektroniką. Takie zachowanie może prowadzić do poważnych zaburzeń w rozwoju empatii i późniejszych problemów w nawiązywaniu kontaktów społecznych. Naukowcy powołują się na podobne badania, które analizowały wpływ telewizji na rozwój dziecka.
Wnioskiem, który można wysnuć na podstawie badań jest prawda, którą znamy nie od dziś – najlepiej poświęcić dziecku trochę czasu i bawić się z nim pokazując otaczający świat i tłumacząc wszystko co się wokół niego dzieje.
Polecamy też lekturę artykułu : Nie bądź tabletowym rodzicem