Jakie kwasy tłuszczowe powinny znaleźć się w diecie dziecka?

Kwasy tłuszczowe pełnią bardzo ważną rolę w procesie rozwoju dziecka. Są między innymi sprzymierzeńcami zarówno układu nerwowego, jak i zapobiegają rozwojowi wielu groźnych schorzeń. Zdrowe tłuszcze są pomocne w przyswajaniu wielu cennych witamin, w tym C i K. Sprawdź więc, po jakie oleje stanowiące cenne źródło m.in. kwasów omega-3 i omega-6 sięgać, aby być pewnym, że wprowadzenie ich do diety maluchów, to dobry wybór.

Nienasycone kwasy tłuszczowe w diecie dzieci – jaka jest ich rola?

Kwasy nienasycone w diecie dziecka pełnią bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka, a zwłaszcza dzieci. Przede wszystkim są bardzo cennym źródłem energii, które stanowi wsparcie na drodze do prawidłowego rozwoju organizmu, a ponadto utrzymania funkcji życiowych. Nienasycone kwasy tłuszczowe to związki, które musimy dostarczać organizmowi wraz z pożywieniem. Powód? Nasz organizm nie ma możliwości ich syntetyzowania. Wśród nich wymieniamy m.in. kwasy omega-3, jak również kwasy omega-6.

Kiedy stajemy przed wyborem olejów dedykowanych niemowlętom, wówczas mowa o produktach, które muszą zawierać odpowiednią ilość tłuszczów. To właśnie one są odpowiedzialne za rozpuszczanie obecnych w żywności ważnych dla zdrowia witamin, a zwłaszcza takich jak A, D, E, jak również K. Z pomocą nienasyconych kwasów znacznie lepiej się przyswajają, a co za tym idzie, stanowią cenne wsparcie organizmu na drodze do zapobiegania rozwijania się wielu schorzeń. Bardzo istotne jest również to, że stanowią one budulec hormonów, jak również błon komórkowych. Ponadto biorą udział w rozwoju mózgu, wzroku, jak i układu nerwowego. Z ich pomocą dostarczane są węglowodany i białko.

kwasy tłuszczowe w diecie dziecka

Kwasy tłuszczowe – czy wszystkie są zdrowe?

Rodzice często stają przed dylematem pod tytułem – wprowadzać tłuszcze do diety dziecka, czy może jednak ograniczyć je do minimum? Wciąż panuje błędne przekonanie, że tłuszcz w każdym przypadku jest tożsamy z czymś niezdrowym – a to duży błąd. Dieta dziecka powinna być odpowiednio urozmaicona – wszystko w trosce o jego prawidłowy rozwój.
Musisz jednak wiedzieć, że tłuszcze rafinowane, poddawane obróbce chemicznej mogą być niezwykle groźne dla zdrowia dorosłych, a co dopiero maluchów. Tych zdecydowanie lepiej unikać jak ognia.

Inaczej sprawa przedstawia się w przypadku nienasyconych kwasów tłuszczowych. Utrzymanie ich prawidłowego poziomu jest niezwykle ważne – w przeciwnym razie można narazić malucha na poważne skutki uboczne.

Zatem jak dużo tłuszczów powinno znaleźć się w jego codziennej diecie? Jeśli masz do czynienia z dzieckiem między pierwszym a trzecim rokiem życia, zadbaj o to, aby zdrowe tłuszcze stanowiły między 30 a 35 procent jego zapotrzebowania energetycznego. W przypadku niemowląt między szóstym a dwunastym miesiącem życia musisz znacznie zmniejszyć dawkę – wystarczy zaledwie kilka kropel dodanych do np. zupek czy kaszek, aby pokryć jego zapotrzebowanie.

Co ważne, im starsze dziecko, tym więcej w jego jadłospisie powinno pojawić się zdrowych, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. W przeciwnym razie może mieć ono do czynienia z zaburzeniami rozwoju, jak również funkcjonowania mózgu. Co ciekawe, kwasy tłuszczowe oddziałują na te obszary mózgu, które odpowiadają za regulację procesów neurotransmisji. Od tego już krótka droga do pojawienia się problemów na tle emocjonalnym, a niekiedy również z zachowaniem.

Zobacz:  Minecraft a klocki LEGO

Jaki olej dla dziecka – na co zwrócić uwagę?

Wybór oleju dla dziecka nie powinien być kwestią przypadku. Należy wiedzieć, że wielonienasycone kwasy są szalenie ważne – stanowią istotne wsparcie na drodze do prawidłowego rozwoju maluchów. Na jakie oleje stawiać? Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, czy jest on tłoczony z ziaren najwyższej jakości. Do tego powinny być tłoczone na zimno. Jeśli temperatura jest zbyt wysoka, ginie wiele cennych związków. Nie bez znaczenia pozostaje to, że dobrej klasy olej powinien być nierafinowany. O ile rafinowanie przedłuża jego żywotność, o tyle dzieje się tak na rzecz utraty wielu właściwości. Koniec końców olej nie powinien podlegać procesowi filtrowania.

kwasy tłuszczowe w diecie dziecka

Jak wprowadzić olej do diety dziecka?

Zdrowe kwasy tłuszczowe w diecie dziecka to absolutny must have. Musisz jednak odpowiednio podejść do tematu wprowadzania ich do codziennej diety. Nie martw się – proces ten wcale nie musi być przysłowiową drogą przez mękę. Zacznij od metody małych kroków – przemycania kilku kropel zdrowego oleju np. do kremowej zupy, kaszki owocowej czy też gotowanego mięsa. W ten sposób sprawisz, że maluch nawet nie zauważy jego obecności.

Musisz jednak stawiać na wysokiej klasy produkty, pochodzące od sprawdzonych dostawców. Znakomitym rozwiązaniem jest skorzystanie z oferty małych olejarni, które zwracają szczególną uwagę na jakość olejów – zwłaszcza tych dedykowanych dzieciom.

Olej dla dziecka i oliwa z oliwek – poznaj właściwości

Bardzo dobrym wyborem jest sięganie po oleje pochodzące od sprawdzonych producentów. Wśród nich istotne miejsce zajmuje olej dla dziecka z dobrym składem, potężną mocą witamin, w tym A, D, E i K. W składzie obecne są kwasy tłuszczowe nienasycone jednonienasycone – 0,72 g (2,4% RWS) i wielonienasycone – 0,61 g (3,05% RWS). Warto również zwrócić uwagę na jakże cenny produkt dla zdrowia maluchów jakim jest oliwa dla dzieci. Ta dobrej klasy jest tłoczona na zimno i niefiltrowana. Charakteryzuje się delikatnym aromatem i przyjemnym, lekko słodkawym smakiem.

Zobacz:  Jak prawidłowo pielęgnować "mleczaki"?

Artykuł sponsorowany

Podziel się swoją opinią
Joanna Pawłowska
Joanna Pawłowska

Specjalistka ds. contentu. Swoją karierę rozpoczęła od pracy w social media, następnie zgłębiała tajniki SEO, copywritingu oraz  content marketingu. W Redakcji zajmuje się  tworzeniem artykułów o tematyce zdrowotnej, lifestyle i podróżniczej.

5 1 vote
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments