Wśród najpopularniejszych owoców jagodowych lutego Kantar wymienia borówki, maliny, truskawki oraz przetwory z czarnej porzeczki i aronii. Najbardziej wzrosło spożycie borówki i malin. W przypadku borówki wzrost ilości konsumentów w skali roku – luty do lutego – wyniósł 35%, w 2 lata 72%, a w skali 3 lat – 82%. Od początku realizacji badań liczba konsumentów borówki wzrosłą z 5,5 do 10 mln.
Stały monitoring konsumpcji zleca Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Badania przeprowadziła firma Kantar Public w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II etap”.
Konsumpcja superowoców w lutym
W lutym najpopularniejszym owocem jagodowym były borówki. Borówki w lutym (w tygodniu poprzedzającym badanie) jadł co trzeci dorosły Polak (31%). Jedna czwarta populacji dorosłych Polaków jadła maliny (25%) i truskawki (20%).
Na kolejnych miejscach znalazła się czarna porzeczka i aronia. Konsumpcję przetworów tych gatunków deklarowało w styczniu 17% i 14% Polaków.
Wzrost liczby konsumentów owoców w lutym
W porównaniu do lutego 2022 roku wzrosło spożycie borówek (o 8 p.p.) i malin (o 3 p.p.). W przypadku borówek oznacza to realny wzrost liczby konsumentów o 35%, w przypadku malin o 14%.
35% procentowy wzrost ilości konsumentów borówki oznacza 2,6 mln nowych konsumentów. Borówki w styczniu jadło aż 10 mln osób. W przypadku malin 14% oznacza 1 mln nowych konsumentów.
W porównaniu z lutym 2022 roku, liczba konsumentów borówki wzrosła o 72%, tj. o 2,6 mln osób.
W przypadku malin o 67% (3,2 mln), a truskawek o 50% (2,6 mln). W skali dwóch lat – luty do lutego – w przypadku aronii wzrost ilości konsumentów wyniósł 25% (1 mln), czarnej porzeczki 20% (0,9%). W skali 3 lat, w porównaniu „luty 2023 do lutego 2020 roku” spożycie borówki wzrosło o 82%, z 5,5 mln do 10 mln konsumentów.
Wzrost ilości konsumentów malin od 2020 roku wyniósł 56%, a truskawek 50%.
Wyniki badań konsumpcji 2020-2023
Monitoring konsumpcji pozwala poznać konsumentów kilkudziesięciu gatunków. Badania są realizowane od lutego 2020 przez firmę KANTAR Public we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl