Trudno wyobrazić sobie współczesną szkołę bez nowoczesnych technologii. W zasadzie każdaz placówek dysponuje rozmaitymi narzędziami umożliwiającymi sprawną naukę w wydaniu atrakcyjnym dla uczniów. Niełatwo bowiem zaciekawić ich dziś tradycyjną tablicą z kredą… Nowoczesne technologie mają jednak wiele więcej zalet niż sama „atrakcyjność”. Pozwalają na dopasowanie sposobu i zakresu nauki do konkretnych potrzeb ucznia. Dzięki możliwości personalizacji nauczycielom łatwiej sprostać wymaganiom uczniów ze specjalnymi potrzebami czy tym z orzeczeniem o konieczności kształcenia specjalnego.
Czym jest personalizacja nauczania?
Poprzez personalizację nauczania rozumie się stosowanie rozmaitych stylów uczenia. Nie każdy jest w stanie uczyć się na warunkach oferowanych przez tradycyjną szkołę. Aby poprawić skuteczność nauczania należy zatem znaleźć dość indywidualną ścieżkę dotarcia do ucznia. Dzięki personalizacji nauczania jesteśmy jednak w stanie w taki sposób ukształtować sposób przekazywania wiedzy, by była ona bardziej przystępna dla dzieci, bardziej angażowała ich w przebieg lekcji i w efekcie – by nauczanie przebiegało skuteczniej[1]. Podstawowym założeniem personalizacji będzie postawienie ucznia w centrum uwagi – styl nauczania powinien być dostosowany do jego osobistych predyspozycji, potrzeb i zdolności. Cały system powinien być elastycznie dostosowany do uczniów – bez pomijania ich udziału. Personalizacja nauczania będzie zakładała także sporą kreatywność po stronie zarówno nauczyciela, jak i samych podopiecznych oraz umożliwienie samodzielnego podejmowania działań przez dzieci – pod okiem i nadzorem pedagoga. Nacisk kładziony jest nie na osiągnięcie określonego wyniku na teście, ale na wszechstronnym rozwoju dziecka[2].
Personalizacja nauczania a nowe technologie
Dzięki wykorzystaniu w nauce nowych technologii, możemy przenieść tradycyjną szkołę do zupełnie nowej, rozszerzonej rzeczywistości. Uczniowie korzystający z interaktywnych tablic czy podłóg bardziej angażują się w lekcje. Możliwość odkrywania i samodzielnego dochodzenia do określonych tez sprawia, że budzi się w nich dusza odkrywcy, która dodatkowo motywuje do poszerzania wiedzy. Mnogość dostępnych platform i e-learningowych aplikacji edukacyjnych pozwala uczniom na sprawną powtórkę materiału przystosowaną do ich potrzeb. Są w stanie powtarzać i utrwalać wyłącznie materiał, z którego mają zaległości lub który sprawia im problem. Coraz więcej placówek korzysta z dedykowanych aplikacji na interaktywne tablice. Pozwalają one na wykorzystanie elementów przewidzianych w podstawie programowej w sposób bardziej kreatywny i twórczy. Uczniowie – zamiast korzystać z podręcznika i tradycyjnego zeszytu – mogą zmierzyć się w quizach czy wirtualnych krzyżówkach.
Personalizacja to przyszłość edukacji!
Urządzeniem wspierającym personalizację procesu nauczania będą też z pewnością wszelkie podłogi interaktywne – np. Magiczny Dywan onEVO. Dzieci sterują rozgrywką za pomocą ruchów rąk i nóg, a szeroki wachlarz aplikacji współtworzonych z ekspertami pozwala na aktywną naukę przez zabawę! Kolorowe, przemyślane gry nauczą najmłodszych ekologii, języków obcych, kodowania, a także rozwiną ich kompetencje społeczne i komunikacyjne. Dostępny na urządzenie Pakiet Moje Quizy daje nauczycielowi możliwość wgrania własnych pytań. Dzięki temu uczniowie mogą w ruchu zmierzyć się w ramach kilku różnych mechanizmów (np. gry w statki lub meczu piłki nożnej) i powtórzyć materiał z dowolnej dziedziny!
„Możliwości jakie stwarza Magiczny Dywan są tu niebagatelne, wszak nie od dziś wiadomo, że nauka poprzez zabawę, zwłaszcza ruchową, wiąże się z lepszą perspektywą na utrwalenie pozyskanej wiedzy.” – mówi Tomasz Śliwowski, językoznawca i terapeuta, zafascynowany terapią neurorozwojową, współtwórca jednego z pakietów aplikacji dostępnych na Magiczny Dywan onEVO.
„Każde dziecko jest inne, na swój sposób wyjątkowe, więc paleta wyboru sposobu dotarcia do niego, przekazu informacji, powinna być bardzo zróżnicowana.” – dodaje dr Lucyna Milewska-Moneta, nauczycielka, metodyczka i wykładowczyni akademicka, współautorka pakietów na Magiczny Dywan onEVO.
Źródła:
[1] https://educarium.pl/artykuly/indywidualizacja-nauczania/personalizacja-ksztalcenia-jak-osiagac-sukces-w-edukacji [data dostępu: 1.02. 2023 r.]
[2] https://szkola.fundacjazrodla.pl/o-szkole/edukacja-spersonalizowana/spersonalizowana-informacje-rozszerzone/ [data dostępu: 1.02.2023 r.]
Komunikat prasowy