Nawet umiarkowanie silny stres w ciąży może mieć wpływ na intelektualny rozwój dziecka – wynika z pracy zamieszczonej na łamach pisma „Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry”.
Z dotychczasowych badań wynikało, że silny stres w ciąży może negatywnie wpływać na wzrost i rozwój płodu. Znacznie mniej wiadomo jednak o długotrwałym wpływie takiego stresu na zdolności intelektualne przyszłych dzieci.
Badacze kanadyjscy z Douglas Hospital Research Centre oceniali rozwój intelektualny i rozwój mowy w grupie 89 pięciolatków. Matki dzieci przeżyły w ciąży silną zimowa burzę Quebecu, która na 6 tygodni odcięła kilka milionów osób od prądu. Okazało się, że dzieci kobiet, które przeżyły silniejszy stres w czasie tej burzy (np. dłużej nie miały prądu, były zmuszone przebywać w schronie czy straciły zarobek) osiągały niższy wskaźnik inteligencji (IQ) i miały gorsze wyniki w testach oceniających zdolności językowe. Związek ten utrzymywał się nawet po uwzględnieniu takich czynników, jak wykształcenie i sytuacja społeczno-ekonomiczna rodziców. Jak podkreślają autorzy, wszystkie dzieci mieściły się w normie pod względem rozwoju intelektualnego i rozwoju mowy.