Uprawianie sportu w ciąży – na jak dużo możemy sobie pozwolić?

Uprawianie sportu w ciąży – na jak dużo możemy sobie pozwolić?

Widząc zdjęcia kobiety w zaawansowanej ciąży, która podnosi ciężary lub ćwiczy karate możemy zadać sobie pytanie na jak dużo można pozwolić sobie będąc w ciąży?

To właśnie amerykanka Crystal Green jest kolejną kobietą, która szokuje społeczeństwo swoją postawą. Pochodzi ona z rodziny, gdzie panują bardzo silne tradycje związane ze sztukami walki. Ma ona w Los Angeles swoją szkołę i niejednokrotnie odnosiła sukcesy w zawodach karate oraz fitness. Internet obiegły zdjęcia i filmy, na których kobieta będąc w ósmym miesiącu ciąży aktywnie uczestniczy w zajęciach – patrząc na nią może się zdawać, że zapomniała ona, iż za niecały miesiąc zostanie mamą.

Sama Cristal mówi, że od początku ciąży czuje się doskonale i nie ma u niej żadnych komplikacji, dlatego cały czas ćwiczy i trzyma się ustalonego wcześniej porządku dnia. Wspomina jedynie żartobliwie, że przybrała na wadze nieco więcej niż zamierzała.

O ile historia Cristal Green odbierana przez opinię publiczną jest raczej pozytywnie, to już zupełnie inaczej jest jeśli chodzi o Lea-Ann Ellison, której zdjęcia w czasie podnoszenia ciężarów w zaawansowanej ciąży wywołały niemałe zamieszanie i wielkie oburzenie. Tego typu ćwiczenia, czyli podnoszenie ciężarów jest bardzo niebezpieczne dla dziecka, chociażby z tego powodu, że może odciąć dopływ tlenu dla dziecka co może wiązać się z późniejszymi wadami rozwojowymi a nawet obumarciem w macicy.

Czy zatem uprawianie sportu w czasie ciąży pomaga czy szkodzi?

Swoją aktywność fizyczną w czasie ciąży należy dostosować do tej sprzed ciąży. Dla każdego jest ona wskazana, jednak w różnym stopniu. Jeśli kontynuujemy swoją wysoką aktywność, jednak przy mniejszym obciążeniu to nie ma w tym nic złego, jest wręcz to wskazane. Jednak nie można w czasie ciąży rozpoczynać intensywnych treningów, z uwagi na to, że organizm jest już obciążony, a na dodatek może to zaszkodzić dziecku.

Eksperci wskazują na to, że uprawianie sportu poprawia samopoczucie, ułatwia powrót do formy po porodzie. Co niezwykle istotne odpowiednia forma aktywności fizycznej może mieć korzystny wpływ na rozwój noworodka – ćwiczenia w czasie ciąży przyśpieszają prawidłowy rozwój mózgu dziecka. Zauważono także, że dzieci tych kobiet, które regularnie ćwiczyły w ciąży mają nieco mniejszą masę urodzeniową, co zmniejsza u nich ryzyko otyłości i daje długoterminowe korzyści na przyszłość.

Jeśli sport jest odpowiednio wybrany można go uprawiać nawet do momentu rozwiązania. Kobietom w ciąży poleca się szczególnie aqua aerobic, pływanie, specjalną odmianę jogi czy też pilastes. Na czas ciąży należy zrezygnować z tak zwanych sportów kontaktowych, a także kolarstwa, jeździectwa, narciarstwa oraz nurkowania. Z uwagi na wysokie ryzyko urazów z listy uprawianych sportów skreślić należy także sporty walki.

Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości odnośnie uprawiania sportu w czasie ciąży warto porozmawiać z lekarzem prowadzącym ciążę, który z pewnością rozwieje nasze wszelkie obawy.

 

Podziel się
Wszystko dla mamy i dziecka. Odwiedź sklep wyprawkowy - www.babymama.pl
Katarzyna Pawłowska

Katarzyna Pawłowska

Pomysłodawca portalu, szczęśliwa mama.

Zobacz również

0 0 vote
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments