Dlaczego warto uczyć potomka ekologii? Przede wszystkim dlatego, że dziecko, które od najmłodszych lat wie, jak należy dbać o środowisko naturalne, jest bardziej wrażliwe, ma większy szacunek do otaczającego świata i uczy się ponoszenia odpowiedzialności za swoje postępowanie.
Wie, jak ma dbać nie tylko o siebie i własne zdrowie, ale też o to co wokół – psa, chomika, ogródek, kwiatek w doniczce. Staje się kimś bardziej świadomym i siebie i tego, co jest dookoła.
Warto włączyć kształcenie ekologiczne w proces wychowania, tym bardziej, że coraz więcej osób traktuje ekologię jako pewien styl życia i świadomy wybór. Ubiegłoroczne badania TNS OBOP wskazują, że prawie 3/4 obywateli Polski popiera działania na rzecz ochrony środowiska. Korzystne zmiany widać coraz częściej. Z większości sieciowych supermarketów, a także z małych sklepów osiedlowych zniknęły plastikowe siatki na zakupy. W zamian, za niewielką opłatą dostępna jest ich ekologiczna wersja lub torby wielokrotnego użytku. Coraz więcej Polaków zaczyna sortować śmieci, oszczędzać wodę i kupować sprzęt energooszczędny
. Według badań aż 84 proc. badanych uważa, że używanie urządzeń oszczędzających energię, pomimo ich wyższej ceny, w perspektywie jest korzystne zarówno dla środowiska jak i dla domowego budżetu. Wygląda na to, że zaczynamy zdawać sobie sprawę, że to, jak wygląda i będzie wyglądało nasze otoczenie, zależy w duże mierze od nas samych.
Niestety, mimo tych korzystnych tendencji, sytuacja wciąż wymaga zmian. Wielu dorosłych nie umie już zmienić swoich złych przyzwyczajeń. Z badań przeprowadzonych przez PBS DGA wynika, że tylko 35% Polaków zawsze segreguje śmieci przed ich wyrzuceniem. Najmniej ciekawie wygląda sytuacja w dużych miastach, gdzie takie zachowanie deklaruje zaledwie 22% mieszkańców. Wielu respondentów przyznaje, że segreguje śmieci tylko czasami. Aż 29% wszystkich badanych nie robi tego ich wcale. Nie dbamy też o to, by oszczędzać energię. Zaledwie 34 proc. z nas ociepla dach i ściany swoich domów, pomimo, że to wielka oszczędność dla domowego budżetu.
Złe nawyki dorosłych trudno zmienić, dlatego najlepiej od razu kształtować dobre – od najmłodszych lat uczyć swojego potomka, jak dbać o środowisko naturalne w życiu codziennym. Warto wziąć sobie do serca znane przysłowie, że czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał i jak najwcześniej zapoznawać malucha z zasadami ekologii. Dzięki temu wyrośnie na kogoś, dla kogo będzie ona naturalnym elementem codziennego życia.
Jak nauczyć pociechę zasad dbania o środowisko? W praktyce. Puste hasła czy morały niewiele znaczą. Szacunku do przyrody i dbania o własne zdrowie, należy uczyć tak jak jazdy na rowerze, pływania, czy wiązania sznurowadeł – powoli, cierpliwie, ale konsekwentnie i do skutku. Nie zapominajmy przy tym, że taka nauka może być też dla dziecka dobrą zabawą – taką, którą z chęcią będzie praktykowało już bez pomocy rodzica. Jakie przyzwyczajenia należy zacząć kształtować jak najwcześniej?
Wysypiska rosną niczym grzyby po deszczu, ale nie rozwiązuje to problemów gospodarki odpadów. Większość z produkowanych śmieci nadaje się do powtórnego przetworzenia, wystarczy je tylko posegregować. Jak nauczyć potomka, że nie powinien wyrzucać wszystkiego do jednego kubła? Można zrobić mały eksperyment i zabrać go na wysypisko – niech zobaczy jak wygląda – i pachnie – góra nieprzetworzonych śmieci. Czy chciałby czuć taki zapach po wyjściu na plac zabaw? Jeśli nie, to warto, by wiedział, jak przyczynić się do tego, żeby ta góra malała. Wystarczy przyswoić sobie ogólne zasady dotyczące sortowania odpadów i dokonać małej reorganizacji w kuchni lub pokoju malucha. Możemy kupić dziecku dwa małe kolorowe kubełki i poustawiać w dyskretnym miejscu w pokoju. Do jednego trafia tylko papier, do innego plastik. Na resztki z jedzenia jest miejsce w kuchennym śmietniku.
Baterie są odpadem niebezpiecznym zawierającym wybrane metale ciężkie takie jak ołów, kadm i rtęć. Gdy związki te dostaną się do organizmu człowieka, mogą wywołać poważne choroby nerek, układu pokarmowego i nerwowego. Dlatego bezwzględnie nie wolno wyrzucać ich do zwykłego kosza na śmieci, lecz oddawać do specjalnych pojemników znajdujących się m.in. w sklepach RTV/AGD. Warto wykształcić w dziecku nawyk osobnego zbierania baterii do i nagradzać je za to. Nagrody mogą być różne – ulubione lody, wizyta na placu zabaw, czy w kinie.
Również leki należą do grupy produktów, które powinny zostać poddane recyklingowi. Warto wspólnie z maluchem sprawdzać datę ważności leku na opakowaniu. Następnie przeterminowane lekarstwa należy zapakować i taką paczuszkę wyrzucić do specjalnego pojemnika znajdującego się w aptece. Zaangażowanie dziecka w takie działania ugruntuje w nim nabytą wiedzę i wyrobi dobre nawyki.
Dobre efekty daje też włączanie malucha w akcje na rzecz środowiska, np. „Sprzątanie świata”. Tego typu działania uczą go współpracy z rówieśnikami i działania w grupie. Wiadomo, że nic tak nie jednoczy jak wspólna koleżeńska aktywność, a radość z wykonanego zadania przekłada się na wszystkich jego uczestników.
Ostatnie i najważniejsze – aby nauczyć dziecko dbać o środowisko i kształtować w nim dobre nawyki, należy samemu dawać przykład swoim postępowaniem. Zabierając dziecko na zakupy, wytłumaczmy mu, czemu warto używać ekologicznych toreb, a napoje lepiej kupować w szklanych butelkach. Przy okazji nauki sprzątania – pokażmy, jak ekonomicznie używać detergentów, a podczas kąpieli, czy zmywania naczyń – jak oszczędnie gospodarować wodą. Pokażmy że to rozsądek dobre codzienne nawyki, a nie ideologie i huczne protesty, przyczyniają się do poprawy stanu środowiska naturalnego.
W procesie uczenia ekologii zabierać dziecko w miejsca jak najmniej dotknięte cywilizacją. Częste wycieczki za miasto, czy wakacje nad jeziorem stanowią dobrą okazję do tego, by nauczyło się obcowania z przyrodą i samo uświadomiło sobie to, co jest celem wszystkich działań edukacyjnych – że w miejscach, gdzie przyroda nie jest skażona, żyje się po prostu przyjemnie.
Autor: POLSKA GRUPA RECYKLINGU PROEKO
***
Polska Grupa Recyklingu PROEKO jest spółką świadczącą usługi w dziedzinie odbioru, utylizacji i zagospodarowania odpadów na terenie całego kraju. Firma rozpoczęła swoją działalność w 2001 roku i funkcjonuje zgodnie z dyrektywami i strategią Unii Europejskiej. Od 3 września 2009 roku posiada koncesję udzieloną przez MSWiA. Zajmuje się odzyskiem oraz recyklingiem odpadów oraz niszczeniem produktów niepełnowartościowych lub wycofanych z obiegu handlowego. Organizuje szkolenia i udziela porad merytorycznych z zakresu programu gospodarki odpadów. Prowadzi też obsługę prawną dotyczącą ochrony środowiska
Polecam EKO-Książkę:) ” Tajemnica ginącego lasu” To jest powieść dla młodszego czytelnika i naprawdę uwrażliwia na problemy ekologiczne….