Powrót na rynek pracy po urodzeniu dziecka stanowi wielkie wyzwanie dla wielu matek. Niestety pracodawcy wciąż niechętnie podchodzą do młodych kobiet z dziećmi, które przecież muszą zapewnić im opiekę. Elastyczny grafik oraz możliwość pracy zdalnej to zaledwie dwie spośród wielu zalet zatrudnienia w dziale obsługi klienta. Wyjaśniamy, dlaczego wiele młodych matek decyduje się na pracę w obsłudze klienta!
Obsługa klienta: zakres obowiązków
Jak sama nazwa wskazuje, pracownicy działu obsługi klienta zajmują się obsługą klienta. Wystarczy jednak szybki rzut oka na oferty pracy w obsłudze klienta w Warszawie, aby zauważyć, że w praktyce zakres obowiązków pracowników różni się w zależności od charakteru działalności firmy.
Zazwyczaj praca polega albo na prowadzeniu rozmów telefonicznych z klientami oraz odpisywaniu na ich maile, albo na wystawianiu dokumentów (faktur, umów sprzedaży), albo na obsłudze sprzedaży lub wniosków reklamacyjnych. Tak naprawdę obowiązki pracownika działu obsługi klienta mogą być znacznie szersze, a wszystko zależy od wymagań poszczególnych pracodawców. Przed złożeniem aplikacji warto dokładnie przeczytać treść ogłoszenia i upewnić się, że odpowiada nam charakter wykonywanej pracy!
Ile zarabiają pracownicy obsługi klienta?
Zarobki w dziale obsługi klienta z reguły nie są wysokie, choć są wyjątki od tej reguły. Zwykli, szeregowi pracownicy zarabiają w przedziale od 3600 do 5500 zł brutto miesięcznie, a firmy często oferują im jedynie umowę zlecenie, która jest mniej korzystna od umowy o pracę. Na atrakcyjniejsze zarobki mogą liczyć doświadczeni pracownicy, którzy obsługują klienta premium. Dysproporcje są szczególnie widoczne w bankowości oraz w branży nieruchomości, gdzie najlepsi pracownicy obsługi klienta otrzymują nawet do 10000 zł miesięcznie.
Najważniejsze zalety pracy w obsłudze klienta
Praca w obsłudze klienta ma wiele zalet, a najważniejszą z nich z perspektywy młodej matki jest elastyczny grafik. Większość firm oferuje zmianowy tryb pracy i potrzebuje konsultantów, którzy będą dostępni nad ranem, w środku dnia, wieczorem, a nawet w nocy. W przypadku dużych pracodawców dostosowanie grafiku do pracownika nie stanowi problemu, przez co można łatwo zaplanować opiekę nad dzieckiem.
Praca w obsłudze klienta nie wymaga szczególnych kwalifikacji. W trakcie rekrutacji pracodawcy doceniają rzecz jasna doświadczenie, ale na znalezienie pracy mogą też liczyć młode matki, które nie mają jeszcze rozbudowanego CV. Co więcej, praca w obsłudze klienta jest ciekawa i nie można narzekać na rutynę, a do tego większość firm zapewnia możliwość awansu i dalszego rozwoju zawodowego, np. w kierunku menedżerskim.
Jakie są wady pracy w obsłudze klienta?
Praca w obsłudze klienta ma pewne wady, o których warto sobie powiedzieć. Najpoważniejszą z nich są niskie zarobki – jest to rezultat braku wyższych wymagań oraz dużego zapotrzebowania na pracowników. Z klientem może pracować niemal każdy, przez co pracodawcy nie muszą oferować wysokich stawek, żeby znaleźć chętnych do pracy. Wśród pozostałych wad warto wymienić konieczność obsługi niemiłych, często chamskich klientów. Nawet wtedy trzeba zachować profesjonalizm i nie dać się ponieść emocjom!
Jak znaleźć pracę w obsłudze klienta?
Liczba ofert pracy w obsłudze klienta jest duża – wystarczy zajrzeć na popularne serwisy ogłoszeniowe takie jak GoWork.pl, aby natrafić na dziesiątki, a nawet setki firm poszukujących pracowników. Przed wysłaniem CV należy jednak dokładnie zapoznać się z treścią ogłoszenia. Warto zerknąć nie tylko na rubrykę z wymaganiami, ale też na zakres obowiązków. Bardzo często praca w obsłudze klienta tak naprawdę dotyczy obsługi połączeń przychodzących w call center, co nie odpowiada każdemu.
Jeśli interesuje nas praca w dużych korporacjach, to warto regularnie zaglądać na ich strony internetowe do zakładki „kariera”, gdzie pojawiają się informacje o prowadzonych rekrutacjach. Dobrym źródłem ofert pracy jest również LinkedIn, a także grupy tematyczne na Facebooku, gdzie często ogłaszają się mniejsi pracodawcy.
Artykuł sponsorowany